Argentinian medical residencies. Equivalent training opportunities?

Authors

  • Julieta Clara Gomez Instituto Universitario CEMIC / Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.31052/1853.1180.v2.n28.32449

Keywords:

Program Accreditation, Medical residencies, equivalent training programs

Abstract

Residencies are shaped as a specific model to train specialists which differentiate for the intensive practice and immersion in the health services. In 2006, the National System of Accreditation of Residencies of the Health Team was created to evaluate if equivalent training opportunities are guaranteed. Regarding the method, this research focuses on medical residences and was based on documentary sources (595 ministry provisions from 2011-2020). Among the results, on the one hand we observed geographic concentration in Buenos Aires Metropolitan Area, low participation of some jurisdictions in the system, active participation of the private system and concentration in some specialties; on the other hand, it was seen that 10 out of 10 accredited residencies received advice on the development of the training process, 7 out of 10 on the program pedagogical proposal and 6 out of 10 on the functioning conditions.  Despite being a federal and compulsory accreditation system for all medical residencies of the public sector and although the system was created 15 years ago; from the analysis of recommendations we observe failure to comply with many of the standards defined by the Ministry of Health resulting in no equivalent training opportunities. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Julieta Clara Gomez, Instituto Universitario CEMIC / Universidad de Buenos Aires

    Maestrando en Políticas y Administración de la Educación (UNTREF). En curso.

    Especialista en Gestión y Evaluación de Instituciones Educativas (UNTREF). Egresada 2014.

    Profesora de Sociología (UBA). Egresada 2010.

    Licenciada en Sociología (UBA). Egresada 2008 (Diploma de Honor).

     

    Coord. del área de evaluación institucional y acreditación de carreras. Instituto Universitario CEMIC. Desde 2013- actualmente

    Profesora en carreras de grado y posgrado. Instituto Universitario CEMIC. Desde 2014- actualmente.

    Profesora en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Desde 2011 - actualmente.

References

Ministerio de Salud de la Nación. Dirección Nacional de Capital Humano y Salud Ocupacional Sistema nacional de acreditación de residencias del equipo de salud. Normativa, guías y estándares a 7 años de su creación, 2014.

Duré,M.I; Cadile, MC (Comp.) 2015. La gestión de recursos humanos en salud en Argentina. Una estrategia de consensos. 2007-2015. Buenos Aires.

Ministerio de Salud de la Nación. Documento Marco de Residencias del Equipo de Salud. Duré I, Daverio D, Dursi C. Planificación y Gestión del Sistema Nacional de Residencias (SNR) en Argentina. Observatorio de Recursos Humanos en Salud, 2013.

Ministerio de Salud de la Nación. 2013. Sistema Nacional de Acreditación de Residencias del Equipo de Salud. Normativa, Guías y Estándares a 7 años de su creación. Buenos Aires.

Ministerio de Salud. Guía para el desarrollo de la Evaluación del Desempeño en las Residencias del equipo de Salud, 2012

Duré I, Daverio D y Dursi C.. Planificación y Gestión del Sistema Nacional de Residencias (SNR) en Argentina. Observatorio de Recursos Humanos en Salud- Ministerio de Salud de la Nación, 2013.

MSAL. Especialidades médicas Estado de situación y antecedentes sobre el proceso de reconocimiento de nuevas especialidades y su relación con la formación, 2018.

Ministerio de Salud de la Nación. Res. 1993/2015. Reglamento básico general para el Sistema Nacional de Residencias del Equipo de Salud.

Published

2023-01-05

Issue

Section

Scientific Articles

How to Cite

1.
Argentinian medical residencies. Equivalent training opportunities?. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2023 Jan. 5 [cited 2024 Nov. 22];28(2). Available from: https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/32449