Evaluation in Medical Specialties: a study from management, observers and graduates’ perspectives
DOI:
https://doi.org/10.31052/1853.1180.v28.n2.39203Keywords:
Educational evaluation, higher education, health.Abstract
The School of Medical Sciences requests accreditation of training in medical specialties. Changes arose from the recommendations given by the National Commission of University Evaluation and Accreditation (CONEAU, according to Spanish acronym) which led to improvements in academic activity. There were modifications in the evaluation system of medical specialties; three stand out: the conception of an articulated and structured evaluation system, the figure of observers-control, and the portfolio. Research was done from a qualitative-quantitative approach in order to inquire and analyze the evaluation processes being implemented in medical specialties since 2015. Interviews were held with a member of the Secretary of Health Sciences Graduates and with three observers; and fifty surveys were implemented with graduates from the specialty training careers. Participation in interviews and surveys was voluntary and confidential. Results are expressed in the following categories: “Evaluation as building a space moving between changes - resistance and learning”, “Control as guarantee, between checking and accompanying in promotional and integrating exams” and “Self-assessment and register of evaluations as institutional decisions.”
Downloads
References
Poggi M. Evaluación educativa sobre sentidos y prácticas. RIEE. 2008; 1(1): 37:43.
Steiman, J. Más Didáctica. Primera Edición. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2008.
Litwin E. La evaluación: campo de controversias y paradojas o un nuevo lugar para la buena enseñanza. En Camilloni A, Celman S, Litwin E y Palou de Maté MC. 1°E. Buenos Aires. Paidós; 1998. 11-34pp.
Gil Álvarez, J. L., Morales Cruz, M., & Meza Salvatierra, J. La evaluación educativa como proceso histórico social. Perspectivas para el mejoramiento de la calidad de los sistemas educativos. Universidad y Sociedad, 2017; 9(4), 162-167.
Los sistemas nacionales de aseguramiento de la calidad de la Educación Superior en Iberoamérica / Martín Strah; editado por Jorge Lafforgue. - 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CONEAU-Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria, OEI- Organización de Estados Iberoamericanos, 2020. Libro digital, PDF.
Resolución 160 / 2011. Procesos de acreditación de carreras de posgrado - estándares y criterios. Ministerio de Educación. República Argentina.
Reglamento de Otorgamiento del Título de Especialista. RHCD. 311-19.
Cunill López María Elena, Curbelo Alfonso Luis. El proceso de evaluación del desempeño en las especialidades médicas. Educ Med Super [Internet]. 2020 Sep [citado 2022 Oct 19];34(3): e2242. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300013&lng=es. Epub 30-Oct-2020.
Revillo D, Pereyra P, Viale CM, Arias C. El portafolio docente. Un estudio de caso sobre su implementación en la ciudad de Córdoba: entre la autoevaluación y la rendición de cuentas. Diálogos pedagóg. [Internet]. 22 de diciembre de 2021 [citado 29 de octubre de 2022];19(38):20-36. Disponible en: http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/523.
Rodríguez-Cárdenas M, Paz-Paz O, Sánchez-Pérez I, Pérez-Rodríguez L. Portafolio de evaluación: una experiencia novedosa en la asignatura Introducción a la Medicina General Integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 29 Oct 2022]; 12 (4) Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1498
Troncoso-Pantoja C, Amaya-Placencia A. Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Rev. Fac. Med. [Internet]. 1 de abril de 2017 [citado 29 de octubre de 2022];65(2):329-32. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/60235-
Díaz-Bravo Laura, Torruco-García Uri, Martínez-Hernández Mildred, Varela-Ruiz Margarita. La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación educ. médica [revista en la Internet]. 2013 Sep [citado 2022 Oct 29] ; 2( 7 ): 162-167. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009&lng=es.
López-Roldán P, Fachelli S. Metodología de la Investigación Social cuantitativa. Barcelona: Edición digital: 1ª edición, 2015.
Forni, P, Grande, P. Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Revista mexicana de sociología, v. 82, n. 1, dic. 2019. 159-189. Disponible en:
http://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/58064. Fecha de acceso: 29 oct. 2022.
De Gialdino, I. V. (Coord.) Estrategias de investigación cualitativa. Primera Edición. Barcelona: Editorial Gedisa.2006.
Grau Company, S; Gómez Lucas, C. "La evaluación, un proceso de cambio para el aprendizaje". En: Evaluación de los aprendizajes en el Espacio Europeo de Educación Superior / Salvador Grau Company, Cecilia Gómez Lucas (Coord.). España. Editorial Marfil; 2010. 17-32.
Córica JL. Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED [Internet]. 1 de julio de 2020 [citado 29 de octubre de 2022];23(2):255-72. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/26578.
Hargreaves, A. Profesorado, cultura y postmodernidad. Primera Edición. Madrid: Ediciones Morata.1996.
Reyes García C. I, Díaz Megolla A. ¿Quiénes deben ser los agentes evaluadores del TFG?. Educación XX1 [Internet]. 2020;23(1):125-145. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70663315006
Anijovich, R. Orientaciones para la Formación Docente y el Trabajo en el aula: Retroalimentación Formativa. Publicación realizada por SUMMA, Primera edición, 2019 Laboratorio de Investigación e Innovación en Educación para América Latina y el Caribe. Chile.
Anijovich, R y Cappelletti, G La evaluación como oportunidad. Primera Edición. Segunda reimpresión. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós. 2018.
García-Jiménez E, La evaluación del aprendizaje: de la retroalimentación a la autorregulación. El papel de las tecnologías. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa [Internet]. 2015;21(2):1-24. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91643847005
Kambourova M. ¿Qué falta por comprender sobre el concepto autoevaluación (del aprendizaje) en educación superior? Una mirada diferente desde su historia. Avaliação (Campinas; Sorocaba) [Internet]. 18º de novembro de 2020 [citado 29º de outubro de 2022];25(3). Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/4110.
Zaragoza Casterad, J.; Luis-Pascual, JC.; Manrique Arribas, JC. (2009). Experiencias de innovación en docencia universitaria: resultados de la aplicación de sistemas de evaluación formativa. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 7(4):1-33. https://doi.org/10.4995/redu.2009.6232.
García L. M. Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1 [Internet]. 2014;17(2):35-55. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70630580001
Ramírez-Casas del Valle L, Baleriola E y Sisto V. Experiencias y resistencias de los y las profesoras sobre el sistema de evaluación docente. Revista Izquierdas, N° Extra51,2022. http://www.izquierdas.cl/images/pdf/2022/51/art14.pdf.
Safranchik, G., Metzdorff, V., Perisset, P. Un modelo posible de acompañamiento a practicantes y residentes. Ponencia presentada en I Jornadas sobre las Prácticas de Enseñanza en la Formación Docente, Universidad Nacional de Quilmes, Bernal, Argentina. 2016. Disponible en RIDAA-UNQ Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la Universidad Nacional de Quilmes http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/753
Alvarez-Montero Santiago, Viñado-Oteo Fernando, Rodríguez-Gabriel M Pilar, Abengózar-Muela Ricardo, Herranz-Sánchez Beatriz, Herruzo-Priego Irene et al. Claves del acompañamiento educativo integral a estudiantes de Medicina: una revisión de la bibliografía biomédica. FEM (Ed. impresa) [Internet]. 2021 [citado 2022 Oct 27] ; 24( 5 ): 229-235. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322021000500229&lng=es. Epub 15-Nov-2021. https://dx.doi.org/10.33588/fem.245.1142.
Bizarro Flores, WH; Paucar Miranda, PJ; Chambi-Mescco, E. Evaluación formativa: una revisión sistemática de estudios en aula. Horizontes Rev. Inv. Cs. Edu., La Paz, v. 5, n. 19, p. 872-891, sept. 2021. Disponible en <http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642021000300872&lng=es&nrm=iso>. accedido en 29 oct. 2022. Epub 30-Sep-2021. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.244.
OREALC – UNESCO. Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). Evaluación formativa: Una oportunidad para transformar la educación en tiempos de pandemia Julio de 2021. Chile.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Escuela de Salud Pública y Ambiente. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License which allows the work to be copied, distributed, exhibited and interpreted as long as it is not done for commercial purposes.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication process. (See The Effect of Open Access). (See The Effect of Open Access).