The utilization of indigenous designs in the collections of the Museo Etnográfico at the University of Buenos Aires at the beginning of XX century: actors, activities and objects
DOI:
https://doi.org/10.31048/1852.4826.v10.n1.14490Keywords:
Ethnographic Museum, indigenous motifs, textiles, ethnographic objects, Clemente Onelli, Argentine Patriotic LeagueAbstract
This article focuses on the use of the collections of the Ethnographic Museum during the first decades of the twentieth century, in a context of recovering indigenous “art” representing the Americas and local art, This event was also accompanied by the development of production spaces and tissue exhibitions inspired partly by motifs or designs of objects stored in Argentine museums. While the Museum arranged school visits and groups of university students and artists in order to record indigenous motifs from artistic pieces, schools and workshops of weaving led by Clemente Onelli were created. In addition, a similar program was developed by the Liga Patriotica Argentina which, through Loom Exhibitions presented annually indigenous motifs, both archaeological and ethnographic ones, taken from the ceramics and fabrics of museums, which were to be learned and reproduced by knitters from inland regions of the countryDownloads
References
Ambrosetti, J.B. 1915. El Museo Etnográfico de la Facultad de Filosofía y Letras como auxiliar de los estudios de ornamentación aplicables al arte en general, Revista de Arquitectura, 1: 13-17.
El XIX Congreso de Americanistas, Washington, 1915-1916, Physis. Revista de la Sociedad Argentina de Ciencias Naturales, tomo 2, 1916, pp. 306-309.
Bertoni, L. 2001. Patriotas, cosmopolitas y nacinalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX, Fondo de Cultura Económica, Argentina.
Blanco Villalta, E. 1919. Alfareria Catamarqueña, en Augusta, II, pp. 33-41.
Blasco, M.E.2011.Un museo para la colonia. El Museo Histórico y Colonial de Luján, 1918-1930, Prohistoria, Rosario.
Buchbinder, P. 1997. Historia de la Facultad de Filosofía y Letras. Eudeba, Buenos Aires.
Cáceres Freyre, J. 1941.“El sabio Dr. Juan B. Ambrosetti”, en RGA, tomo 18, pp. 345-348.
Cáceres Freyre, J. 1967. Juan B. Ambrosetti. Ediciones culturales argentinas. Secretaría de Cultura, Buenos Aires.
Cáceres Freyre, J. 1966. Palabras del director del Instituto Nacional de Antropología en el Homenaje al Dr. Salvador Debenedetti, en Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología. Secretaría de Estado de Cultura y Educación. Dirección Nacional de Institutos de Investigaciones, pp.7-9.
Dujovne, M; A. Pegoraro y J,A. Pérez Gollán, J.A. 1997. Los trabajos de Ambrosetti o la formación de un acervo institucional a principios de Siglo, Actas del simposio Patrocinio y circulación de las artes. UNAM, México, pp. 533 - 551.
Foglia, C. A.1963 Luis Perlotti (el escultor de Eurindia), Artes Gráficas Bodoni S.A.I.C, Ediciones Áureas, Buenos Aires.
Funes, P. 2006. Salvar la nación. Intelectuales, cultura y política en los años veinte latinoamericanos, Prometeo, Buenos Aires.
García, S. 2007. Museos escolares, colecciones y la enseñanza elemental de las ciencias naturales en la Argentina de fines del XIX, en Historia-Ciéncias-Saúde-Manguinhos, Vol 14, núm 1, pp. 173-196.
García, S. 2010. Museos y materiales de enseñanza en la Argentina, en CASTILLA, Américo –compilador- El museo en escena. Política y cultura en América Latina, Fundación TyPA, Paidós, Buenos Aires, pp. 91-110.
García, S. & I. Podgorny. 2001.“Pedagogía y nacionalismo en la Argentina: lo internacional y lo local en la institucionalización de la enseñanza de la arqueología”, Trabajos de Prehistoria, 58, núm 2, pp. 9 - 26.
Greslebin, H. 1916. Cómo una nueva arquitectura puede constituirse en estilo, en Revista de Arquiterctura, año II, nº 5, Buenos Aires, pp.17.
Greslebin, H. 1920. Conclusiones(presentadas en el primer Congreso Panamericano de Arquitectos reunidos en Montevideo en 1920), en El Arquitecto, vol 1,nº5, Buenos Aires, pp. 20
Greslebin, H. 1920a. Un ensayo de arquitectura americana, en El Arquitecto, vol 1, núm 2, Buenos Aires, , pp.7-12.
Gutiérrez, R & R. Gutiérrez Viñuales. 2000. “Fuentes prehispánicas para la conformación de un arte nuevo en América”, en “Arte prehispánico: creación, desarrollo y persistencia”. Temas de la Academia, Buenos Aires, Academia Nacional de Bellas Artes, pp. 49-67.
Gutiérrez Viñuales, R & E. Radovanovic. 2003. “Artes plásticas en la Argentina: 1913-1983”. En Nueva Historia Argentina, Academia Nacional de la Historia, Buenos Aires, pp 201-237.
McGee Deutrsche, S. 2003.Contrarrevolución en la Argentina, 1900-1932. La Liga Patriótica Argentina, Universidad Nacional de Quilmes, Argentina.
Malosetti Costa, L. 1999. Las artes plásticas entre el ochenta y el centenario, en Burucua, José Emilio(dirección de tomo) Nueva Historia Argentina. Artes, Sociedad y Política. vol 1, Sudamericana, Buenos Aires, pp. 161-202.
Onelli, C. 1916. Alfombras, tapices i tejidos criollos. Imprenta G. Krapft, Buenos Aires
Onelli, C. 1922. Escuela Municipal de telares domésticos, Revista Cultural del Jardín Zoológico de Buenos Aires, época II, año XVIII, pp. 66 -68.
Pegoraro, A. 2005. Instrucciones y colecciones en viaje. Redes de recolección entre el Museo Etnográfico y los Territorios Nacionales, Anuario de Estudios en Antropología Social, Centro de Antropología Social, IDES, pp. 49- 64.
Pegoraro, A. 2009. Las colecciones del Museo Etnográfico de la Universidad de Buenos Aires : un episodio en la historia del americanismo en la Argentina, 1890-1927. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Argentina, pag. 445, Tesis de Doctorado. Biblioteca del Museo Etnográfico « Juan Bautista Ambrosetti. »
Rocca, P., T. 2012.“Innovar desde la tradición: el caso Fígari”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación”, núm 7, 2006 (en línea) www.oei.es/revistactsi/numero7/articulo07.htm (consulta del día 23 de marzo de 2012).
Rojas, Ricardo, 1909. La restauración nacionalista. Informe sobre educación, Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, Buenos Aires.
Rojas, R. 1920. “El arte americano”, Música de América, año 1, n| 1, pp 12-18.
Rojas, R. [1980] (1924). Eurindia. Ensayo de estética sobre las culturas americanas. Centro Editor de América Latina, Buenos Aires.
Weschler, D. 1999. “Impacto y matices de una modernidad en las márgenes. Las artes plásticas entre 1920 y 1945”, Burucúa José E. (dir) Nueva Historia Argentina. Arte, Sociedad y Política, Sudamericana, Buenos Aires, pp. 269-275.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this Journalaccept the following terms:
a. Authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (Licencia de reconocimiento de Creative Commons) that allows third parties to share the work as long as its author and his first publication in this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the version of the published work (eg, deposit it in an institutional electronic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work on the Internet (eg in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Effect of Open Access - El efecto del acceso abierto)