Salar de Infieles (25°S-69°W): ceramic occupations, rock art and cultural interrelations of a highland settlement, Atacama Region, Chile

Authors

  • Carlos González Godoy Institute of Social Sciences and Education Research, Universidad de Atacama
  • Patricio López Mendoza Independent archaeologist
  • Consuelo Carracedo Independent archaeologist
  • Carlos Carrasco Chilean Association of Archaeologists and Archaeologists A.G.
  • Elvira Latorre Independent researcher
  • Rodrigo Loyola UMR 8068 Technologie et Ethnologie des Mondes PréhistoriqueS (TEMPS) - Institute of Archaeology and Anthropology, Universidad Católica del Norte
  • Pablo Díaz-Jarufe Independent researcher
  • Carmen Castells Atacama Science Foundation
  • Víctor Méndez Laboratory of Anthropology and Visual Archaeology, Department of Anthropology, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Daniel Varas Independent researcher
  • Vanessa Orrego Independent researcher

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v16.n2.40305

Keywords:

Salar, Puna, Atacama Region, Rock art, Obsidian, Internodal occupations

Abstract

This article presents the results of excavations and analyses of artifacts, ecofacts and rock art from the Infieles-1 site at Puna de Atacama, Chile. This site is located adjacent to an ignimbrite wall with several rock paintings. The analysis of these paintings and engravings, together with the excavation carried out, made it possible to identify three pottery occupations. The first is related to Condorhuasi-Río Diablo ceramic carriers from the Formative period from northwestern Argentina, together with manifestations that have references in the Punta del Pueblo de Antofagasta de la Sierra stylistic modality (500-1000 AD), consistent with the radiocarbon dating (AMS) obtained in Infieles-1. Towards the end of this period, possible Ánimas motifs were identified and, finally, there was a third moment probably associated with the Late Intermediate Period/Late Period based on cultural manifestations from the northern and central Atacama region. A brief description of the historical rock art found at the site is also provided with an analysis of its definitions and cultural implications. In summary, the temporal and diachronic occupations of the site by local groups responsible for the rock art at Infieles during the pottery period are described and discussed as manifesting accentuated cultural interrelations with trans-Andean spaces from an internodal perspective and from a regional and interregional traffic perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arenas, M. (2011). Representaciones rupestres en los Andes coloniales. Una mirada desde el sitio Toro Muerto (Comuna de La Higuera, IV Región de Coquimbo, Chile). Tesis para optar al título de Antropólogo. Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Santiago (documento inédito).

Arenas, M.A. y Odone, C. (2015). Cruz en la piedra. Apropiación selectiva, construcción y circulación de una imagen cristiana en el arte rupestre andino colonial. Estudios Atacameños, 51, 137-151. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432015000200009

Arenas, M. y Odone, M.C. (2016). Despliegues visuales en instalaciones religiosas de los Andes del sur. Una reflexión desde el arte rupestre colonial y la Etnohistoria. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 21(1), 63-78. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942016000100005

Arenas, M., González. B. y Martínez, J.L. (2019). Arte rupestre en los corregimientos coloniales de Tarapacá y Atacama. Problemáticas comparativas iniciales. Estudios Atacameños, 61, 73-109. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432019005000203

Artigas, D. y Muñoz. C. (2015). Arte rupestre en el curso medio del río Ibáñez: retomando el camino de la interacción de las manifestaciones artísticas al contexto regional. En Sociedad Chilena de Arqueología y Universidad de Tarapacá (eds.), Actas del XIX Congreso Nacional de Arqueología Chilena (pp.- 507-514). Arica, Chile.

Aschero, C. (1999). El arte rupestre del desierto puneño y el Noroeste Argentino. En J. Berenguer y Gallardo, F. (Eds.), Arte Rupestre en los Andes de Capricornio (pp. 97-134). Santiago: Museo Chileno de Arte Precolombino.

Beorchia, A. (1985). El enigma de los santuarios indígenas de Alta Montaña. San Juan: Universidad Nacional de San Juan.

Berenguer, J. (1999). El evanescente lenguaje del arte rupestre en los Andes atacameños. En J. Berenguer y Gallardo, F. (Eds.), Arte Rupestre en los Andes de Capricornio (pp. 9-56). Santiago: Museo Chileno de Arte Precolombino.

Berenguer, J. (2009). Las pinturas de El Médano, Norte de Chile: 25 años después de Mostny y Niemeyer. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 14 (2), 57-95. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942009000200004

Berenguer, J, Castro, V., Aldunate, C., Sinclaire, C y Cornejo, L. (1985). Secuencia del arte Rupestre en el Alto Loa: una hipótesis de trabajo. En C. Aldunate, Berenguer, J. y Castro, V. (Eds.), Primeras Jornadas de Arte y Arqueología. Estudios en Arte Rupestre (pp. 87-108). Santiago: Museo Chileno de Arte Precolombino.

Cabello, G. (2017). Marcando Yacimientos: Pinturas Rupestres y Minería en la Región de Atacama, Chile. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires (Tesis doctoral inédita).

Cabello, G., González, C. y Garrido, F. (2010). Revisitando la Secuencia Cronológico Cultural de la Región de Atacama. En M. Lorca (Ed.), Identidades en Diálogo: Articulando Actores y Construyendo Realidades (pp. 31-49). Santiago: Gráfica LOM.

Cáceres, I. y Berenguer, J. (1996). Arte rupestre mobiliar de estilo Kalina en el Alto Loa. Boletín Sociedad Chilena de Arqueología, 23, 14-15. https://boletin.scha.cl/index.php/boletin/article/view/197/323

Castillo, G. (1985). Revisión del arte rupestre Molle. En C. Aldunate, Berenguer, J. y Castro, V. (Eds.), Primeras Jornadas de Arte y Arqueología. Estudios en Arte Rupestre (pp. 173-194). Santiago: Museo Chileno de Arte Precolombino.

Cervellino, M. (1982). Salares del Norte, Salar de Infieles. Creces, 3. http://www.creces.cl/Contenido?art=784

Cervellino, M. (1985). Evaluación del arte rupestre en la III Región-Atacama. En C. Aldunate, Berenguer, J. y Castro, V. (Eds.), Primeras Jornadas de Arte y Arqueología. Estudios en Arte Rupestre (pp. 355-371). Santiago: Museo Chileno de Arte Precolombino.

Cervellino, M. y Zepeda, P. (1994). Collas: pueblo del Salar de Pedernales. Boletín del Museo Regional de Atacama, 4, 89-95.

Darapsky, L. (2013 [1900]). El Departamento de Taltal: la morfología del terreno y sus riquezas. Santiago: Cámara Chilena de la Construcción, Pontificia Universidad Católica de Chile, Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos.

Espiro, V.E. (2007). Materiales cerámicos y los pobladores de Laguna Blanca durante el primer milenio d.C. Aportes Científicos desde Humanidades, 7, 236-247. https://www.academia.edu/1025003/Materiales_cer%C3%A1micos_y_los_pobladores_de_Laguna_Blanca_durante_el_primer_milenio_d_c

Espiro, V.E. (2012). Del hacer de las ollas. La producción cerámica en una base residencial de la Aldea Piedra Negra (I milenio DC). Laguna Blanca. Estudios Atacameños, 43, 53-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432012000100004

Gallardo, F. (2018). Estilos de arte rupestre e interacción social en el desierto de Atacama (Norte de Chile). Mundo de Antes, 12(1), 13-78. http://www.mundodeantes.org.ar/revistas11.php?nlibro=12

Gamboa, M. (2018). Seres en las piedras. Relevamiento de las figuras humanas grabadas en la quebrada de Miriguaca (Antofagasta de la Sierra, Catamarca). Trabajo final para optar por el grado de Licenciada en Arqueología. Escuela de Arqueología, Universidad de Catamarca, Catamarca (documento inédito).

González, C. y Castells, C. (2011). El sitio inkaico de Lagunas Bravas-1, Diego de Almagro (documento inédito).

González, C. y Castells, C. (2012). Las pinturas del sitio Tres Puntas-1, comuna de Copiapó, región de Atacama (documento inédito).

González, C. y Castells, C. (2017). Nota de arte rupestre: las pinturas de la quebrada del Daín, Comuna de Diego de Almagro, Región de Atacama. Boletín del Museo Regional de Atacama, 7, 35-48. https://www.academia.edu/38090159/Nota_de_Arte_Rupestre_las_Pinturas_de_la_Quebrada_del_Da%C3%ADn_comuna_de_Diego_de_Almagro_regi%C3%B3n_de_Atacama

González, C., Jeria, Y. y Castells, C. (2014). Reflexiones sobre el patrimonio arqueológico colla de la región de Atacama. Boletín del Museo Regional de Atacama, 5, 37-54. https://www.academia.edu/11551176/Reflexiones_sobre_el_patrimonio_arqueol%C3%B3gico_colla_de_la_regi%C3%B3n_de_Atacama_Chile

González, C., Westfall, C. y Castells, C. (2017). Mina Las Turquesas: lapidaria, secuencia alfarera prehispánica e interrelaciones culturales en un espacio internodal del desierto de Atacama, Chile. Estudios Atacameños, 56, 225-251. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432017005000007

González, C., Castells, C., Rojas, A., Rojas, G. y Ávalos, J. (2020). Informe sobre las pinturas de Juncalito-1, puna de Diego de Almagro, región de Atacama (documento inédito).

González, C., Castells, C. y Montero, C. (2022). Informe sobre una senda preinkaica en la Pampa del Carrizo, comuna de Diego de Almagro, región de Atacama (documento inédito).

Hernández Llosas, M.I. (2001). Arte rupestre del Noroeste Argentino. Orígenes y contexto de producción. En E. Berberián y Nielsen, A. (Eds.), Historia Argentina Prehispánica, Tomo I (pp. 389-446). Córdoba: Editorial Brujas.

Lamenza, G.N., Desántolo, B., Drube, H., Calandra, H., Salceda, S. y Sempé, C. (2016). Nuevos aportes a la arqueología del Valle de Hualfín: el sitio Cardón Mocho de Azampay (Belén, Catamarca). Revista Española de Antropología Americana, 46, 305-311. https://revistas.ucm.es/index.php/REAA/article/view/58342/52481

Latcham, R. (1938). Arqueología de la Región Atacameña. Santiago: Universidad de Chile.

López, P., Carrasco, C., Loyola, R., Flores-Aqueveque, V., Santana-Sagredo, F., Maldonado, A. y Martínez, I. (2021a). Develando Terra Incognita. Una búsqueda arqueológica de las primeras ocupaciones humanas en los salares de Pedernales e Infieles (3.000-4.000 m.s.n.m., 26°-28°S), Región de Atacama. Intersecciones en Antropología, 22(1), 11-23. https://doi.org/10.37176/iea.22.1.2021.558

López, P., Carrasco, C., Loyola, R., Santana-Sagredo, F., Flores-Aqueveque, V., Maldonado, A. y Díaz-Jarufe, P. (2021b). Caza de vicuñas en un refugio de las Tierras Altas de la Puna meridional de Chile (26°s). Archaeofauna, 30, 55-73. https://doi.org/10.15366/archaeofauna2021.30.004

López, P., Carrasco, C., Loyola, R., Flores-Aqueveque, V, Maldonado, A., Santana-Sagredo, F., Méndez, V., Díaz, P., Varas, D. y Soto, A. (2022). Huentelauquén coastal groups in the Andean highlands? An assessment of human occupations of the Earl y Holocene in Salar de Pedernales, Chile (26°S, 3356 masl). PaleoAmerica, 8(3), 253-263. https://doi.org/10.1080/20555563.2022.2057833

López, P., Carrasco, C., Loyola, R., Méndez, V., Varas, D, Díaz, P., Santana-Sagredo, F., Quiroz, L., Soto, A., Flores-Aqueveque, V., Maldonado, A., Vera, F., Bravo, A., Hernández, D., Álamos, I. y Orrego, V. (2023a). Chronological sequence (early and late Holocene) and cultural trajectories in Quebrada Pedernales, southern Puna, Chile (26°S-3,456-3,730 masl). Quaternary International, 646, 34-50. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2022.11.001

López, P., Carrasco, C., Loyola, R., Méndez, V., Latorre, E., Díaz-Jarufe, P., Flores-Aqueveque, V., Varas, D., Santana-Sagredo, F., Orrego, V., Soto, A., Maldonado, A. y Maturana-Fernández, A. (2023b). Late Pleistocene human occupations in the southern puna, Chile (12,4-10,7 ka cal. BP): Primary results from the Salar de Infieles (25° S, 3529 m.a.s.l.). Quaternary Science Reviews, 313. https://doi.org/10.1016/j.quascirev.2023.108189

López Campeny, S.M.L. (2012). ¿De Valles o de Puna? Discutiendo interacción a partir de la caracterización composicional de conjuntos cerámicos. El caso de Antofagasta de la Sierra, Puna Sur Argentina. Estudios Atacameños, 43, 139-166. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432012000100008

Loyola, R., López, P., Carrasco, C., Glascock, M., Flores-Aqueveque, V., Méndez, V., y Varas, D. (2023). Provenance and long-term circulation of archaeological obsidian in the Puna de Copiapó, South-Central Andes. Manuscrito en evaluación en Journal of Archaeological Science: Reports.

Martel, Á. (2009). Arte rupestre: construcción y significación del espacio en la puna meridional Argentina (Antofagasta de la Sierra, Catamarca). En M. Sepúlveda, Briones, L. y Chacama, J. (Eds.), Crónicas sobre la piedra. Arte Rupestre de Las Américas (pp. 271-279). Arica: Ediciones Universidad de Tarapacá.

Martel, Á., Zamora, D. y Lépori, M. (2017). Tráfico y movilidad caravanera en la Puna Catamarqueña. Una mirada internodal. Estudios Atacameños, 56, 197-223. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432017005000004

Martínez, J.L. (2009). Registro andinos al margen de la escritura: el arte rupestre colonial. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 14(1). 9-35. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942009000100002

Martínez, J.L. y Arenas, M. (2009). Problematizaciones en torno al arte rupestre colonial en las áreas Centro Sur y Meridional Andina. En M. Sepúlveda, Briones, L. y Chacama, J. (Eds.), Crónicas sobre la piedra. Arte Rupestre de Las Américas (pp. 129-140). Arica: Ediciones Universidad de Tarapacá.

Molina, R. (2014). Marcas memorables en los relatos Collas de Atacama. Chungara, 46(4): 669-680. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562014000400009

Molina, R. (2017). En la Huella está el Peligro. Arrierías de Puna y Desierto. Santiago: Qillqa Ediciones.

Mostny, G. y Niemeyer, H. (1983). Arte Rupestre Chileno. Santiago: Ministerio de Educación.

Nielsen, A., Berenguer, J., Sinclaire, C y Vásquez, M. (2019). Arte rupestre formativo en el Salar del Rincón (Puna de Salta, Argentina). III Congreso Nacional de Arte Rupestre, Buenos Aires (presentación inédita en poder de los autores).

Niemeyer, H. (1976-1977). Guía del Arte Rupestre de Chile. Manual de los Fascículos 35, 36 y 37 de Expedición a Chile. Santiago: Editora Nacional Gabriela Mistral.

Niemeyer, H., Cervellino, M. y Castillo, G. (1998). Culturas Prehistóricas de Copiapó. Copiapó: Museo Regional de Atacama.

Núñez, L,, Cartagena, I., Loo, J.P., Ramos, S., Cruz, T., Cruz, T. y Ramírez, H. (1997). Registro e Investigación del arte rupestre en la Cuenca de Atacama (Informe Preliminar)”. Estudios Atacameños, 14, 307-325. http://.dx.doi.org/10.22199/S07181043.1997.0014.00019

Pérez, I. (2015). El Complejo Cultural El Molle en los valles de Elqui y Limarí: una aproximación a partir de sus conjuntos alfareros de vasijas completas. Memoria para optar al título de Arqueóloga. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile, Santiago.

Podestá, M., Manzi, L., Horsey, A. y Falchi, M. (1991). Función e interacción a través del análisis temático del arte rupestre. En M. Podestá, Hernández Llosas, M.I. y Renard, S. (Eds.), El Arte Rupestre en la Arqueología Contemporánea (pp. 40-53). Buenos Aires.

Sempé, M.C., Dulout, L., Baldini, M.I. y Baldini, L. (2015). La construcción de la historia cultural prehispánica del valle de Hualfín. En M.A. López (Ed.), Arqueología y Paleontología en la Provincia de Catamarca (pp. 41-52). CABA: Dirección Provincial de Antropología Provincia de Catamarca y Fundación de Historia Natural.

Tartusi, M.R.A. y Núñez Regueiro, V.A. (2001). Fenómenos cúlticos tempranos en la subregión valliserrana. En E. Berberián y Nielsen, A. (Eds.), Historia Argentina Prehispánica, Tomo I (pp. 127-170). Córdoba: Editorial Brujas.

Troncoso, A., Armstrong, F., Vergara, F., Urzúa, P. y Larach, P. (2008). Arte rupestre en el Valle El Encanto (Ovalle, Región de Coquimbo): hacia una revaluación del sitio-tipo del Estilo Limarí. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 13 (2), 9-36. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942008000200002

Uribe, M. (2004). Alfarería, arqueología y metodología. Aportes y proyecciones de los estudios cerámicos del norte grande de Chile. Tesis para obtener el grado de Magíster en Arqueología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile, Santiago (documento inédito).

Downloads

Published

2023-08-31

Issue

Section

Archaeology

How to Cite

González Godoy, C., López Mendoza, P., Carracedo, C., Carrasco , C., Latorre, E., Loyola, R., Díaz-Jarufe, P., Castells, C., Méndez, V., Varas, D., & Orrego, V. (2023). Salar de Infieles (25°S-69°W): ceramic occupations, rock art and cultural interrelations of a highland settlement, Atacama Region, Chile. Revista Del Museo De Antropología, 16(2), 67-86. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v16.n2.40305

Similar Articles

1-10 of 377

You may also start an advanced similarity search for this article.