The construction of motherhood in contemporary series: the case of The Handmaid's Tale (HULU, 2017)

Authors

Keywords:

motherhood, series, feminism, The Handmaid's Tale

Abstract

In this paper, we study contemporary series with a feminist perspective. We will analyze the construction of the image of women based on the development of motherhood in The Handmaid's Tale (HULU, 2017). The concept of motherhood is a fundamental axis of the construction of women in the audiovisual. Feminisms understand it as a mandate by which the hegemonic heterosexual sex-gender system arbitrarily distinguishes the sexual roles and practices that are socially attributed to the male and female genders as natural attributes (Preciado, 2011). We propose that this series, in English, with acclaimed actresses and actors in the American film industry and distributed by powerful platforms (HULU, Paramount, Flow), constructs images of women who stage stereotypical gender roles that the feminist agenda points out as commonplaces to be reviewed and criticized. These characters embody different ways of understanding and practicing motherhood that coexist (not without contradictions) in our time and that involve debates both outside and inside feminisms, so that the series can become a space for channeling and vehiculating these debates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Constanza M. Aguirre, Universidad Nacional de Córdoba

    Es Licenciada en Letras Modernas por la Universidad Nacional de Córdoba y becaria doctoral de CONICET (Instituto de Humanidades-UNC), realizando el Doctorado en Letras (FFyH-UNC). Es profesora adscripta en Teoría Audiovisual (Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes UNC). Miembro de la red f<A+i>r (Red de Investigación Feminista en Inteligencia Artificial Nodo de América Latina y el Caribe).

  • Antonella Golfieri, Universidad Nacional de Córdoba

    Es Licenciada en Cine y Tv por la Universidad Nacional de Córdoba y estudiante del Doctorado en Artes de la Facultad de Artes (UNC). Es profesora adscripta de las cátedras Teoría Audiovisual y Sociología de la Cultura (Departamento de Cine y TV, FA, UNC).

References

Bernini, E. (2012). Las series de televisión y lo cinematográfico. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, 10, pp. 25-40.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites discursivos y materiales del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.

Bordwell, D. y Thompson, K. (2003). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Cambra Badii, I., Mastandrea, P. B. y Paragis, M. P. (2018). El mandato del nacimiento. Cuestiones bioéticas y biopolíticas en la serie El cuento de la criada. Revista Medicina y Cine, 14(3), pp. 181-191.

https://www.academia.edu/38213864/El_mandato_del_nacimiento_Cuestiones_bio%C3%A9ticas_y_biopol%C3%ADticas_en_la_serie_El_cuento_de_la_criada

Dall’Asta, M. (2012). Para una teoría de la serialidad. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, 10, pp. 71-89.

De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no. Feminismo, semiótica y cine. Madrid: Cátedra.

Foucault, M. (2007). Derecho de muerte y poder sobre la vida. En Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gavilan, D., Martinez Navarro, G. y Ayesterán, R. (2019). Las mujeres en las series de ficción: el punto de vista de las mujeres. Investigaciones Feministas, 10(2), pp. 367-384. https://doi.org/10.5209/infe.66499

Gómez Ponce, A. (2017). Depredadores. Fronteras de lo humano y series de TV. Córdoba: Babel Editorial.

Greco, M. (2019). Narrativa serial audiovisual: estructuras y procedimientos de la ficción televisiva. Toma Uno, 7, pp. 47-68.

Hester, H. (2018). Xenofeminismo: tecnologías de género y políticas de reproducción. Buenos Aires: Caja Negra.

Menéndez Menéndez, M. I. y Zurian Hernández, F. A. (2014). Mujeres y hombres en la ficción televisiva norteamericana hoy. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 13(25), pp. 55-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=491548259004

Palomar Verea, C. (2005). Maternidad: historia y cultura. La ventana. Revista de estudios de género, 3(22), pp. 35-67. https://www.redalyc.org/pdf/884/88402204.pdf

Preciado, B. (2008). Testo Yonqui. Madrid: Espasa.

Preciado, P. B. (2011). Manifiesto contrasexual. Barcelona: Anagrama.

Filmografía

Miller, B. (creador) (2017). The Handmaid’s Tale [serie audiovisual]. Estados Unidos: MGM Television-HULU.

Published

2024-07-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The construction of motherhood in contemporary series: the case of The Handmaid’s Tale (HULU, 2017). (2024). Avances, 33, 19-36. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45497