Collecting and allegory in the theater by Mauricio Kartun and Ricardo Bartís

Authors

  • Sandra Ferreyra Universidad Nacional de General Sarmiento

Keywords:

collecting, allegory, argentine theatre, cultural remains

Abstract

Taking as a starting point the Benjaminian figures of the collector and the allegorist, this article comparatively analyzes the modes of production of two leading figures in current Argentine theater: Mauricio Kartun and Ricardo Bartís. This analysis focuses on the way each of these artists relates to the history of Argentine culture through the incorporation of disused objects, obsolete machinery, and outdated images. We maintain that while Kartun works as the collector in the rescue of treasures of our culture, especially of popular culture, Bartís operates as the allegorist who exhibits the objects in which these have transitory and failed objects, because that is where his expressive power resides, its transfiguration into language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sandra Ferreyra, Universidad Nacional de General Sarmiento

    Es Doctora en Historia y Teorías de las Artes y Magíster en Estudios de Cine y Teatro Latinoamericano y Argentino por la Universidad de Buenos Aires. Se desempeña como investigadora docente en el área “Cultura, culturas” del Instituto del Desarrollo Humano de la UNGS. Coordina el programa de investigación teatral y gestión de públicos ESPECTARES en cuyo marco dirige el proyecto de investigación “Dialéctica de las imágenes: la experiencia del espectador frente al teatro materialista” y el proyecto de vinculación con la comunidad “Marejadas Comunidad de Espectadores”. Es profesora de Artes Escénicas I y Artes Escénicas II de la Licenciatura en Cultura y Lenguajes Artísticos.

References

Bartís, R. (2003). Cancha con niebla. Buenos Aires: Atuel.

Benjamin, W. (2012). Origen del trauerspiel alemán. Buenos Aires: Gorla.

Benjamin, W. (2013). El libro de los Pasaje. Madrid: Akal.

Benjamin, W. (2022). El coleccionismo. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Dubatti, J. (2007). Mauricio Kartun: poética teatral y construcción relacional con el mundo y los otros. La revista del CCC, 1(1). https://www.centrocultural.coop/revista/1/mauricio-kartun-poetica-teatral-y-construccion-relacional-con-el-mundo-y-los-otros

Fukelman, M. y Dubatti, J. (2011). Postales Argentinas (1988) de Ricardo Bartís: Dramaturgia de dirección, distopía y muerte del país. Stichomythia, 11-12. https://parnaseo.uv.es/ars/stichomythia/stichomythia11-12/pdf/estudio_9.pdf

Kartun, M. (1999). Teatro. Tomo 2. Cómo un puñal en las carnes. Desde la lona. Rápido Nocturno. Aire de foxtrot. Buenos Aires: Corregidor.

Kartun, M. (2005). La maddonita. Buenos Aires: Atuel.

Linder, B. (2014). Alegoría. En M. Opitz y E. Wizisla (Comps.), Conceptos de Walter Benjamin (pp. 17-82). Buenos Aires: Las cuarenta.

Pellettieri, O. (2001). Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998). Buenos Aires: Galerna.

Rodríguez, M. (2004). El teatro dominante y la crisis: de los “pactos de interés” a los “pactos de deseo”. En O. Pellettieri (Ed.), Teatro argentino y crisis (pp. 79-99). Buenos Aires: Eudeba.

Published

2024-07-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Collecting and allegory in the theater by Mauricio Kartun and Ricardo Bartís. (2024). Avances, 33, 207-220. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45507