Documentary film, biographical space and political discourse: A reading of ¿Qué queremos hacer? by Les Jóvenes

Authors

Keywords:

documentary film, biographical space, political speech, interview

Abstract

The objective of this work is to present an analysis of the documentary film ¿Que queremos hacer? produced by the political group Les Jovenes in 2021. From a perspective that articulates elements of socio-semiotics and the analysis of political discourse, we develop a description of those enunciative strategies aimed at the configuration of a biographical space and descriptive, prescriptive and programmatic elements that are presented in the film text. Our reading hypothesis maintains that the identity —understood as a result of narrative and symbolic operations— of youth is constructed in opposition to an adversary identified with adultcentrism. At the same time, the damage implied by the subordinate configuration of youth is thematized around the trauma of the pandemic and certain concentrated economic actors who are presented as causing a state of social inequality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nerina Filippelli, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Comunicación Social (FCC-UNC). Becaria doctoral (CONICET) en el Doctorado en Comunicación Social. Lugar de trabajo en el IECET (Instituto de Estudios en Comunicación, Expresión y Tecnología). integra el equipo de investigación "Discursividades políticas y mediáticas contemporáneas: dominancias y resistencias" (FCC-UNC).

  • Pablo Daniel Sánchez Ceci, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciado en Comunicación Social (FCC/UNC). Becario doctoral cofinanciado (UNC/CONICET), con lugar de trabajo en el IECET (Instituto de Estudios en Comunicación, Expresión y Tecnología). Actualmente cursa el Doctorado en Semiótica (CEA). Integrante del equipo de investigación “Discursividades políticas y mediáticas contemporáneas: dominancias y resistencias”.

References

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. México: UNAM.

Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Arfuch, L. (2014). Memoria y autobiografía: exploraciones en los límites. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bajtin, M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Boito, M. E. y Espoz Dalmasso, M. B. (2018). Formas discursivas contemporáneas de juventud y sus límites: la construcción mediática de jóvenes de las clases subalternas en Córdoba, Argentina (2014). Revista Cronos, 18(1), pp. 47-67. https://doi.org/10.21680/19825560.2017v18n1ID13956

Bolis, J. (2015). Jóvenes, política y cambio social: potencialidades epistemológicas del posestructuralismo para estudiar los sujetos políticos y la subversión del sentido. Algunas críticas a la juventología neoliberal. Revista Argentina De Estudios De Juventud, 9, pp. 21-36.

https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/2969

Buonfiglio, Y. (2018). Juventudes y discurso político en la Argentina tras el giro a la derecha. Notas sobre el cambio. Revista Argentina De Estudios De Juventud, 12. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/5126

Goldentul, A. y Saferstein, E. (2020). Los jóvenes lectores de la derecha argentina. Un acercamiento etnográfico a los seguidores de Agustín Laje y Nicolás Márquez. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, 112. https://doi.org/10.18682/cdc.vi112.4095

Saintout, F. J. (2014). La juventud y el daño en la Argentina. Andamios, 11(24), pp. 313-327. https://www.redalyc.org/articulo.oaid=62832750015

Sigal, S. y Verón, E. (2014). Perón o muerte: los fundamentos discursivos del fenómeno peronista. Buenos Aires: Editorial Eudeba.

Vázquez, M. (2014). En torno a la construcción de la juventud como causa pública durante el kirchnerismo: principios de adhesión, participación y reconocimiento. Revista Argentina De Estudios De Juventud, 1(7). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/2089

Verón, E. (1987). La palabra adversativa. En AA. VV., El discurso político. Lenguajes y acontecimientos. Buenos Aires: Hachette.

Voloshinov, V. (1976). El signo ideológico y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Nueva Visión.

Filmografía

Les Jóvenes (2021). ¿Qué queremos hacer? [documental]. Argentina: Les Jóvenes.

Published

2024-07-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Documentary film, biographical space and political discourse: A reading of ¿Qué queremos hacer? by Les Jóvenes. (2024). Avances, 33, 221-239. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45509