Building pedagogical memory from initial teacher training

Pedagogical historical visits to two normal schools in the city of Córdoba

Authors

  • Gonzalo Martín Gutierrez Universidad Nacional de Córdoba
  • Analía Van Cauteren Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

initial teacher training, normalism, New School, Institutional Pedagogical Project, school materiality

Abstract

From the Chairs of History of Argentine Education and Pedagogy of the Education Sciences Career – UNC, together with the research project (SECyT): “The right to secondary schooling. Contributions for the (de)construction of schooling conditions and the school format”, we articulate efforts in the understanding of common and relevant historical pedagogical processes for initial training. For this, on the occasion of the study of educational trends in Argentina and Córdoba between the end of the 19th century and the middle of the 20th century with first-year students, we made visits to the Escuelas Normales Superiores Dr. Alejandro Carbó and Dr. Agustín Garzón Agulla.

The formative purposes of these “pedagogical expeditions” were multiple. It was interesting to produce memory about local traditions that democratized (or not) public education, as well as their relationships (never linear) with the present; put into dialogue national and provincial pedagogical political analyzes with institutional pedagogical projects, identifying conditions in which educational proposals were produced, sustained and/or discontinued, in articulations with disputes between models of society; and knowledge of specific school spaces and their meanings.

Making students of initial teacher training protagonists in the study and interpretation of history supposes a historical, pedagogical, and didactic perspective, which in addition to exploring dynamics that enable dialogue between their experiences with those objects of study that run the risk of being interpreted as devoid of meaning due to their temporal distance; give centrality to the processes of educational relations by articulating structural and singular dimensions.

Author Biographies

  • Gonzalo Martín Gutierrez, Universidad Nacional de Córdoba

    Magíster en Investigación Educativa. Profesor adjunto a cargo en las cátedras de Historia de la Educación Argentina y profesor asistente en la cátedra de Didáctica General en la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba. Profesor adjunto a cargo de Didáctica General en el Profesorado en Comunicación Social. Director del proyecto de investigación “La configuración del sistema educativo cordobés entre 1920-1974” (CIFFyH) y del proyecto de investigación Consolidar (SeCyT) “Entre políticas curriculares y nuevas modalidades institucionales de escolarización: La relación con el saber en la escuela secundaria”. Director del Instituto de Capacitación e Investigación de los Educadores (ICIEC-UEPC). 

  • Analía Van Cauteren, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada y profesora en Ciencias de la Educación. Doctoranda en Ciencias de la Educación. Directora General del Colegio Costa azul (Villa Carlos Paz, Córdoba). Profesora adjunta en la cátedra de Pedagogía de la carrera de Ciencias de la Educación de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Es, además, profesora asociada en la UNC. Integrante del proyecto de investigación Consolidar (SeCyT) “El derecho a la Educación Secundaria. Aportes para la (de)construcción de las condiciones de escolarización y el formato escolar”, dirigido por la Dra. Alejandra Castro y la Mgtr. Silvia Oliva. Investigadora del Programa de Investigación sobre la sociedad argentina contemporánea II (2021-2022) en el proyecto “Usos y apropiaciones del espacio escolar en escuelas secundarias urbanas. Un abordaje interdisciplinario en tres regiones argentinas”, dirigido por la Dra. Silvia Serra.

References

Chartier, A. M. (2009). ¿Con qué historia de la educación debemos formar a los docentes? Anuario de la Educación, 9.

Cruz, M. (2014). Adiós, historia, adiós. El abandono del pasado en el mundo actual. México: Fondo de Cultura Económica.

Dussel, I. (2019). La cultura material de la escolarización: reflexiones en torno a un giro historiográfico. Educar em Revista. Disponible en: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/67776/39568

Escolano, B. (2000). Tiempos y espacios para la escuela. Ensayos históricos. Madrid: Biblioteca Nueva.

Escolano, B. (2010). Patrimonio material de la escuela e historia material. Revista do Programa de Pós-graduação em Educação. Disponible en: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2125/1628

Imen, P. (2014). Las Expediciones pedagógicas: construyendo una educación emancipadora desde y para Nuestra América. Revista Educación y Cooperativismo. Disponible en: https://www.idelcoop.org.ar/sites/www.idelcoop.org.ar/files/revista/articulos/pdf/2014_63966765.pdf

Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Barcelona: Paidós.

Expediciones pedagógicas a Escuelas Normales

Downloads

Published

2022-11-23

How to Cite

Building pedagogical memory from initial teacher training: Pedagogical historical visits to two normal schools in the city of Córdoba. (2022). Educación, formación E investigación, 8(13), 65-77. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/39281