INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES AT THE NATIONAL UNIVERSITY OF RÍO CUARTO

Authors

  • Silvia Graciela Castro Universidad Nacional de Río Cuarto
  • Marhild Cortese Universidad Nacional de Río Cuarto

Keywords:

educational inclusion, university, students with disabilities

Abstract

The article will address, in the context of a research carried out at the National University of Río Cuarto, the educational reality of the inclusion of students with disabilities from the voices of actors involved in different management positions. To do this, in principle the proposed objectives will be explained, as well as the methodology assumed to carry out the study. Subsequently, returning in a general way to the construction of the categories developed from the analysis of the data, an attempt will be made to understand and explain the reality of this group, presenting partial progress of the research that is still in progress and is in the analytical stages of empirical evidence and the construction of theorizations in this regard.

Likewise, we can advance as an essential principle that emerges in said evidence, the conviction in reaffirming that the responsibility that the State and national universities must assume to guarantee equality of opportunities and conditions in access, continuity, and graduation for each student, is undoubtedly an axis that is not under discussion, although it is also evident that good intentions and good policies are not enough, that it is necessary to materialize in practice these precepts that, sometimes, encounter difficulties in their implementation.

Author Biographies

  • Silvia Graciela Castro, Universidad Nacional de Río Cuarto

    Profesora en Enseñanza Especial para Deficientes Mentales. Licenciada en Psicopedagogía. Magíster en Educación y Universidad. Docente en el Profesorado y la Licenciatura en Educación Especial y en la Licenciatura en Psicopedagogía (UNRC). Docente en Escuela Especial. Directora de programas y proyectos de investigación (Secretaría de Ciencia y Técnica de la UNRC) y de proyectos de investigación científica y tecnológica orientados PICTO-REDES (Agencia Nacional de Promoción de la Investigación, el Desarrollo Tecnológico y la Innovación).

  • Marhild Cortese, Universidad Nacional de Río Cuarto

    Profesora en Educación Especial. Licenciada en Psicopedagogía. Magister en Educación y Universidad. Profesora Asociada en la Facultad de Ciencias Humanas (UNRC). Docente de posgrado. Directora de diversos proyectos de investigación y programas de innovación curricular. Docente-Investigadora efectiva Categoría II en el Programa Nacional de Incentivos (Ministerio de Educación de la Nación).

References

Ball, S. (1992). Textos, discursos y trayectorias. https://revistas.unc.edu

Barton, L. (1998). Discapacidad y Sociedad. Editorial Morata. Madrid.

Bracchi, C. (2016). Descifrando el oficio de ser estudiantes universitarios: entre la desigualdad, la fragmentación y las trayectorias educativas diversificadas. Trayectorias Universitarias, 2(3). https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/3019

Cruz Vadillo, R. (2017). Las instituciones de educación superior y los estudiantes con discapacidad en México. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista181_S2A3ES.pdf

Goetz, J. y M. LeCompte. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Grzona, A. y M. Moreno. (2014). El significado de la equidad en los estudios superiores para los estudiantes con discapacidad. Congreso Iberoamericano de ciencia, tecnología y educación. Buenos Aires. Argentina.

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Maxwell, J.A. (1996). Quialitative research design. An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Payá Rico, A. (2010). Políticas de inclusión educativa en América Latina. Revista Electrónica Educación Inclusiva, vol. 2, núm. 3, pp.125-142. http://www.ujaen.es/revista/rei/linked/documentos/documentos/10-8.pdf

Taylor, S.J. y Bogdan R. (1998). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. España: Ediciones Paidós.

Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos cualitativos I. Los problemas teóricos-epistemológicos. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.

Zárate-Rueda, R; S. Díaz-Orozco y L. Ortiz-Guzmán. (2017). Educación superior inclusiva: Un reto para las prácticas pedagógicas Revista Electrónica Educare, vol. 21, núm. 3, Septiembre-Diciembre, 2017, pp. 289-312. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194154512014

Documentos

Conferencia Internacional de Educación: La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. ONU. (Ginebra, 2008)

Conferencia Mundial sobre Educación para Todos. Declaración mundial sobre educación para todos. (Jomtien, 1990)

Ley de Educación Nacional N° 26.206 (2006). Argentina

Ley de Educación Superior N° 24.521 (1995) y su modificatoria Ley 25.573 (2002). Argentina

Ley N° 26.378 adhesión a la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Argentina (2008). Argentina

Plan Estratégico Institucional (PEI) Universidad Nacional de Río Cuarto. 2017. https://www.unrc.edu.ar/descargar/pei-2017-2023.pdf

Downloads

Published

2023-12-12

How to Cite

INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES AT THE NATIONAL UNIVERSITY OF RÍO CUARTO. (2023). Educación, formación E investigación, 9(16), 79-94. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/43615