“Sala para Estar” Diners

Authors

  • Soledad Videla Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Artes

Keywords:

performance, domestic rituals, gender

Abstract

This essay is an invitation to reflect on the performance "Sala para Estar - comensales" as an artistic practice that investigates the potential communion between Romany and non-Romany women. From the (re)production in the Comedor Universitario (UNC) of domestic micro rituals (in this case, the ceremony of gypsy tea and Argentinian mate), the performance promotes dimensions of interaction and visibilization of social relations, especially gender.

On the one hand, the contributions of aesthetic performances are taken up again as liminal practices that move between "hybrid" folds, deepening axes that refer to processes of cultural interaction. A series of negotiations, selections and reconfigurations of practices take place here, which are re-inscribed as processes of open ends, in which "change is happening". On the other hand, in this potential communion of encounters, we turn to the idea of rituals as collective memories that, staged from certain codes, enable the recognition of confluences rather than the emphasis on exoticizing and foreignizing differences. We think specifically of liminoid rituals that promote transformations of time and space, contributing to create experiences of "communitas" (Turner: 1988). Such experiences achieve efficacy from the invitation, displacing the spectacularity when sharing with the assistants these infusions not only daily but important for the sociability of our customs.

In this world of (dis)encounters, "Sala para Estar - comensales" proposes to be there... to remain... to be situated between... to construct a space that becomes a situation, a room, a body, a house, a workshop.

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Author Biography

  • Soledad Videla, Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Artes

    Soledad Videla nace en 1969 en Río Cuarto, Córdoba, Argentina. Es Especialista en Estudios de Performance egresada de la Universidad Nacional de Córdoba. Integra el equipo de investigación en artes “Las Bonus Track”. Presentó “Desvíos a la Deriva” como muestra del proceso de investigación en el CEPIA-UNC. Obtuvo premios y menciones en Salones de Pintura Nacionales y Provinciales desde 1995. Durante el 2000-01 fue Becaria de Investigación y Perfeccionamiento en Artes Visuales otorgada por Fundación Antorchas, Buenos Aires, Argentina. Fue participante de las jornadas en “TRAMA: El Encuentro, Jornadas de Intercambio en gestión artística y redes de cooperación cultural”, Buenos Aires. Desde 2011 trabaja en relación al arte textil y su vinculación con el universo femenino gestionando espacios de intercambio con mujeres gitanas. Este ensayo se desprende del escrito presentado a modo de Trabajo Final de la Carrera de Especialización en Estudios de Performance, cursada durante 2015-17 en la Facultad de Artes UNC. Dicho trabajo fue dirigido por la Dra. Ma. Gabriela Lugones.

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Published

2019-07-30

Issue

Section

#Ensayando

How to Cite

“Sala para Estar” Diners. (2019). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 4. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/25054