PROFESSIONAL INSERTION AND TRAINING IN MECHANICAL ENGINEERING

Authors

  • Vanina Simone Instituto de Investigaciones Gino Germani (IIGG/UBA); Laboratorio de MIG (Facultad Regional Avellaneda/UTN)

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31956

Keywords:

study plans; Engineering; insertion

Abstract

The study plans of engineering careers in Argentina are being revised due to the new regulations on the scope and activities reserved for degrees and the proposal of new accreditation standards before the National Commission for University Accreditation (CONEAU). It incorporates a learning model centered on the student and or move away from the initial training and the assessment of the engineers regarding their own career path.  oriented to the development of competences, both generic of the engineer's graduation (Argentine and Latin American) and specific of each terminal (25 degrees in Argentina). Within this framework, the analysis of the professional insertion of engineers becomes a significant contribution to the debate on the changes in curricula and professional profiles. The purpose of the work is to configure the professional field for Mechanical Engineering in the Metropolitan Area of Buenos Aires in relation to certain economic and technoproductive projects and the imprint of the National Technological University, in addition to investigating the occupational differentiations of the profession. The biographical accounts of the graduates of the Avellaneda Regional Faculty - National Technological University are analyzed with respect to their educational and labor paths that are combined and interrelated in order to understand the changes and differences in the professional paths and the sectors that demand them, as well as their imbrications with the economic, socio-political and professional labor market contexts. From a retrospective approach, it is shown how the professional trajectory will adjust

Downloads

Download data is not yet available.

References

CONFEDI (2018). Libro Rojo de Confedi. Recuperado de https://confedi.org.ar/download/documentos_confedi/LIBRO-ROJO-DE-CONFEDI-Estandares-de-Segunda-Generacion-para-Ingenieria-2018-VFPublicada.pdf

Donato, V. (2008). Industria Manufacturera Año 2007: Observatorio Pyme Regional Conurbano Bonaerense. Buenos Aires: Fundación Observatorio Pyme, Bononiae Libris.

Dubet, F. (2014). Repensar la justicia social. Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Fuchs, M. y Vispo, A. (1995). Diagnóstico sobre la demanda futura de ingenieros. Buenos Aires, Argentina: CEPAL.

Formento, C. (2009). Trayectorias emprendedoras de ingenieros mecánicos tecnológicos. En M. Panaia (Coord.), Inserción de Jóvenes en el Mercado de Trabajo. Buenos Aires, Argentina: Editorial La Colmena.

Garaventa, L. (2020). Los nuevos estándares de acreditación de las carreras de Ingeniería en Argentina. Programa institucional de la Facultad Regional Avellaneda de UTN. En M. Panaia (Coord.) Asalarización y profesionalización. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.

Guelman, M. y Borda, P. (2013). Documento de Cátedra 89. Los efectos biográficos del método biográfico. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Carrera de Sociología.

Hualde, A. (2000). La sociología de las profesiones: asignatura pendiente en América Latina. En E. De la Garza Toledo (Coord.), Tratado Latinoamericano de Sociología del Trabajo. México: Fondo de Cultura Económica.

Iavorski, I. (2015). Mujeres ingenieras, una minoría en las Universidades Tecnológicas. El caso de la UTN-FRA. En M. Panaia (Coord), Universidades en cambio: ¿generalistas o profesionalizantes? Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.

Katz, J. (2007). Cambios estructurales y desarrollo económico. Ciclos de destrucción y creación de capacidades productivas y tecnológicas en América Latina. Revista de Economía Política de Buenos Aires, 1 (1), 71-92.

Kosacoff, B. (2007). Hacia un nuevo modelo industrial. Idas y vueltas del desarrollo argentino. Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.

Lanciano, C. y Nohara, H. (1997). Socialización de los ingenieros y construcción de sus competencias: comparación internacional. Calificaciones & Empleo, 16. Buenos Aires, Argentina: PIETTE- CONICET.

Ley de Educación Superior (1995). Ley Nº 24.521.

Mollis, M. (2001). La universidad argentina en tránsito. Buenos Aires, Argentina: FCE.

Panaia, M. (2006a). Trayectorias de ingenieros tecnológicos. Graduados y alumnos en el mercado de trabajo. Buenos Aires, Argentina/Madrid, España: Miño y Dávila editores

Panaia, M. (2006b). Una revisión de la sociología de las profesiones desde la teoría critica del trabajo en la Argentina. Estudios del Trabajo, 32, 121 -165.

Panaia, M. (2015). El desafío de la mujer ingeniera. En M. Panaia (Coord) Universidades en cambio: ¿generalistas o profesionalizantes? Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.

Panaia, M. y Zambelli, N. (1999). Modelos de institucionalización profesional y organizaciones universitarias. La historia institucional de la UTN y la técnica de los acontecimientos. Documento de Trabajo N° 5. Buenos Aires, Argentina: CEA-UBA.

Picabea, F. (2011). Análisis de la trayectoria tecno-productiva de la industria estatal argentina. El caso IAME (1952-1955) (Tesis de Maestría). Flacso, Buenos Aires. Argentina. Recuperado de Repositorio Digital FLACSO Ecuador: No Entradas en el índice.

Rapoport, M. (2010). Las políticas económicas de la Argentina. Una breve historia. Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Rose, J. (2006). Movilidad profesional y formación (Seminarios Intensivos de Investigación). Buenos Aires, Argentina: CEIL-PIETTE CONICET.

Simone, V. (2015). Los ingenieros electrónicos: problemas de inserción y sectores demandantes. En M. Panaia (Coord), Universidades en cambio: ¿generalistas o profesionalizantes? Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.

Simone, V.; Campetelli, V.; Pagotto, A. y Wejchenberg, D. (2007). Análisis institucional y estudio de las Carreras. Facultad Regional Avellaneda - UTN, Documento de Trabajo Nº 1. Avellaneda, Argentina: Laboratorio MIG -UTN-FRA.

Vatin, F. (2004). Trabajo, ciencias y sociedad. Ensayos de sociología y epistemología del trabajo. Buenos Aires, Argentina: CEIL/PIETTE CONICET -Lumen Humanitas.

Downloads

Published

2021-01-26

Issue

Section

Dossier: "Higher Education and work: a complex link"

How to Cite

PROFESSIONAL INSERTION AND TRAINING IN MECHANICAL ENGINEERING. (2021). Integración Y Conocimiento, 10(1), 83-104. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31956

Similar Articles

21-30 of 79

You may also start an advanced similarity search for this article.