Some challenges to advance the open science agenda from the South

Authors

  • Gregory Randall Universidad de la República (Udelar)
  • Patricia Díaz Laboratorio de Datos y Sociedad, DATYSOC

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v12.n2.42032

Abstract

The dissemination of the Open Science model in order to eliminate knowledge gaps is an increasingly pressing need and the experience lived during the COVID19 pandemic is proof of this. But the momentum of this new model is not without its difficulties. In this essay, we postulate some challenges directly or indirectly related to intellectual property that either generates significant resistance to the adoption of the Open Science model or does not yet have a satisfactory response within the current Open Science recommendations. We specifically explore three issues: 1) the intellectual property barriers to legal access to data as input in the framework of data science-based research, 2) the difficulties in protecting the public domain or intellectual creation as a common good, and 3) the absence of appropriate standards or mechanisms to claim the ethical reuse of open scientific production. This is an exploration from a critical point of view in which we leave several questions open with the aim of contributing to the debate by the scientific community.

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Author Biographies

  • Gregory Randall, Universidad de la República (Udelar)

    Ingeniero en Telecomunicaciones por el Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, Cuba. Doctor en Informática Aplicada de la Universidad de París XI, Francia y Licenciado en Sociología de la Universidad de la República, Uruguay. Profesor Titular en el Instituto de Ingeniería Eléctrica de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de la República. De 2007 a 2015 fue Prorrector de Investigación de la Universidad de la República

  • Patricia Díaz, Laboratorio de Datos y Sociedad, DATYSOC

    Abogada y Magíster en Relaciones Internacionales. Actualmente es miembro de DATA Uruguay y Co-coordinadora del Laboratorio de Datos y Sociedad (Datysoc). Profesora de Ética, Tecnología y Sociedad en la Licenciatura en Tecnologías de la Información de la Universidad Tecnológica del Uruguay y docente de posgrado en varios servicios de la Universidad de la República. Trabaja en líneas de investigación relacionadas con tecnología y derechos humanos

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Published

2023-08-01

Issue

Section

Dossier: Educación Superior, Ciencia y Conocimiento Abierto

How to Cite

Some challenges to advance the open science agenda from the South. (2023). Integración Y Conocimiento, 12(2), 51-68. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v12.n2.42032