Professional performance and gender gaps: a study of university graduates

Authors

  • Héctor Javier Bendezú Jiménez Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Tiffany Milagros Gutierrez Alvarado Universidad Nacional Mayor de San Marcos

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48056

Keywords:

Economist. Employment. Gap.

Abstract

The article presents the results of a study about graduates in the labor area and professional field. The respondents were graduates of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Peruvian university). The study used a quantitative and qualitative approach based on a survey. The analysis was statistical, and the results obtained provide a perspective on the performance and job placement of the graduates. An analysis was carried out to evaluate the level of professional competencies, work skills and gender differences between the respondents. The results revealed certain gaps and disparities that require attention. Specifically, significant differences are identified in the salary level and professional development between men and women. Finally, the expectations of the graduates in relation to the academic training they received were collected. The findings are relevant for the continuous improvement of public education, as it has implications for the formulation of educational and gender policies. It concludes the need to put into practice strategies to reduce gender gaps in the work and professional sphere, in addition to improving the role of the public institution for a successful job placement of its students.

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Author Biographies

  • Héctor Javier Bendezú Jiménez, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

    Doctor en Economía Internacional y Desarrollo con experiencia en gestión pública donde ocupó cargos gerenciales de alta dirección con habilidades en la administración eficiente de programas, contrataciones públicas y recursos humanos. Amplia experiencia en temas vinculados al fundraising (captación de recursos) con organizaciones internacionales. A nivel internacional ha trabajado en organizaciones públicas y privadas, desempeñando responsabilidades gerenciales, administrativas, y financieras en la ejecución de programas de desarrollo en diversos países de América Latina y Caribe, Europa, África y Asia (Perú, Bolivia, Ecuador, Colombia, Honduras, Guatemala, El Salvador, Nicaragua, España, Marruecos, Angola, Namibia, Mozambique, Senegal, Filipinas y Vietnam). En el ámbito académico, es docente universitario y autor de diversas publicaciones y artículos de investigación en revistas indexadas (Scopus, Scielo, Latindex).

  • Tiffany Milagros Gutierrez Alvarado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

    Economista con especialidad en Economía Pública de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Actualmente cursando el máster de Políticas y prácticas para el Desarrollo Humano en la Universidad de Córdoba (España). Con experiencia de gestión pública a nivel municipal, asistencia en estudios de pre inversión y coordinación de proyectos de investigación, cuenta con publicaciones sobre brechas sociales y laborales en el Perú.

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Published

2025-01-29

How to Cite

Professional performance and gender gaps: a study of university graduates. (2025). Integración Y Conocimiento, 14(1). https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48056

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