Imagined Maternity in Aloma and Carrer de les camèlies, of Mercè Rodoreda
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n15.24850Keywords:
spaces figurations, imagination, motherhood, RodoredaAbstract
As it has been indicated by critical readers of Mercè Rodoreda (María Asunción Gómez, Jaume Martí-Olivella y Geraldine Nichols, to name just a few), motherhood and mothers are important figures in her work. In Aloma (1938, rewritten in 1968 and republished in 1969) and El carrer de les Camèlies (1966) this topic becomes particularly interesting because the relationship between mother and son or daughter never appears in the diegesis, it’s an “imagined motherhood”. This figurations of the future child intertwine constantly with the imagination of the space in a movement of approach and distancing in different levels, generating an intersection between domestic and urban spaces and female body thresholds. Focusing on critical places and moments (pregnancies, abortions), we will be able to observe how these two aspects put the protagonists and their imagination in motion.
Downloads
References
Arnau, Carme (2000) Memòria i ficció en l'obra de Mercè Rodoreda. Fundació Mercè Rodoreda-IEC, Barcelona.
Beauvoir, Simone de ([1949] 2012) El segundo sexo. Debolsillo, Buenos Aires.
Cayuela Sánchez, Salvador (2010) La biopolítica en la España franquista. Tesis publicada por la Universidad de Murcia, Murcia.
Domínguez, Nora (2007) De donde vienen los niños: maternidad y escritura en la cultura argentina. Beatriz Viterbo, Rosario.
Fernández, Ana María (1993) La mujer de la ilusión. Paidós, Buenos Aires.
Gómez, María Asunción (2008) “Orfandad y maternidad: La plaza del Diamante y La calle de las Camelias de Mercè Rodoreda”. En Crítica Hispánica, n° 30.1-2. DUqesne University, Pittsburgh, pp. 35-53.
Irigaray, Luce (1985) “El cuerpo a cuerpo con la madre”. En El cuerpo a cuerpo con la madre. El otro género de la naturaleza. Otro modo de sentir. LaSal, edicions de les dones, Barcelona, pp. 5-18.
Kristeva, Julia (1985) “Stabat Mater”. En Poetics Today, Vol. 6, n° ½. Duke University Press, Durham, pp. 133-152. [Traducción de Arthur Goldhammer].
?uczak, Barbara (2011) Espacio y memoria. Barcelona en la novela catalana contemporánea (Rodoreda – Bonet – Moix – Riera – Barbal). Wydawnictwo Naukowe UAM, Pozna?
Martí-Olivella, Jaume (1987) “The Witches' Touch: Towards a Poe tics of Double Articulation in Rodoreda”. En Catalan Review, Vol. II, n° 2. Liverpool University, Liverpool, pp. 159-169.
Muraro, Luisa (1994) El orden simbólico de la madre. horas y HORAS, Madrid.
Nichols, Geraldine C. (2008) “A Womb of One’s Own: Gender and its Discontents in Rodoreda”. En Hispanic Research Journal, Vol. 9, n°2. Queen Mary and Westfield College, London, pp. 129-146.
Pla, Xavier (2007) “Cecília Ce o l’ocell fora de la gàbia”. Postfacio en M. Rodoreda ([1966] 2011), El carrer de les Camèlies. Club Editor, Barcelona, pp. 219-248.
Rich, Adrienne (1986). Of woman born: motherhood as experience and institution. Norton, New York/London.
14
Rodoreda, Mercè ([1938/1969] 1982) Aloma. Alianza, Madrid. [Traducción de Alfons Sureda i Carrión, utilizada en las notas al pie].
---------------------------([1966] 2011) El carrer de les Camèlies. Club Editor, Barcelona.
---------------------------([1938/1969] 2014) Aloma. Edicions 62, Barcelona.
---------------------------([1966] 1983) La calle de las Camelias. Bruguera, Barcelona. [Traducción de José Batlló, utilizada en las notas al pie].
Rosenberg, Martha I. (1992) “Lo que las madres saben”. En Debate feminista, Vol. 6. UNAM, México, pp. 65-70.
Tubert, Silvia (1996) “Introducción”. En S. Tubert (ed.), Figuras de la madre. Cátedra, Madrid, pp. 7-37.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).