Folklore and Transition (1982-1984): Strategies around the Song "Grito Santiagueño" of Raúl Carnota

Authors

  • Tomás Mariani CONICET - Universidad Nacional de Quilmes

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.27020

Keywords:

Raúl Carnota, Mercedes Sosa, Grito santiagueño, socio-discursive model

Abstract

In this work we try, from the comparison of two versions of the song Grito santiagueño, to understand the intervention strategies of a central reference and an emerging reference in the Argentine folklore of the transition to democracy. It's about Mercedes Sosa and Raúl Carnota. The first recorded the song in Como un pájaro libre (1982), his first studio album after returning from exile. The second, author of the song, records it in Suna Rocha/Raúl Carnota (1983), a shared debut album.

Following the socio-discursive model proposed by Claudio Díaz (2009/2013/2016) for folklore we propose a reconstruction of the trajectories and positions of Sosa and Carnota within the system of relationships in which they participated at the time of producing each version of the song (which we analyze as a particular enunciation device). The comparison of the versions as well as the positions of those who produce them and some repercussions in the field of folklore, allow us to affirm that Sosa works as a legitimizer of Carnota's proposal, enabling the latter and its proposal of renewal intention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tomás Mariani, CONICET - Universidad Nacional de Quilmes

    Lic. en Composición con Medios Electroacústicos, Becario Doctoral de Conicet.  Integrante del proyecto Territorios de la Música Argentina Contemporánea (TeMAC), Docente de Historia de la Música, Universidad Nacional de Quilmes (UNQ). 

References

Carnota, Raúl (2009). Entrevista a Raúl Carnota de Ricardo Debeljuh realizada en San Telmo, Buenos Aires, en noviembre de 2009. Disponible en (último acceso: 11-10-2019): https://www.youtube.com/watch?v=b4MaBZ7Np1Y

Carnota, Raúl (2012). “Raúl Carnota en 168 Horas Radio - Parte dos”, programa emitido el 31/07/2012. Disponible en (último acceso: 11-10.2019): https://www.youtube.com/watch?v=F7Ak5Bp--00

Carnota, Raúl (s/f). Entrevista a Raúl Carnota editada por José Issa. Disponible en (último acceso: 11-10-2019): https://www.youtube.com/watch?v=7Q6VIM0A16s

Chamosa, Oscar (2012). Breve historia del folclore argentino (1920-1970). Identidad, política y nación. Buenos Aires: Edhasa.

Chaparro, Ramón (2011). “Nóstoi-algia en el cancionero de proyección folclórica de Santiago del Estero”, en Actas de las X Jornadas de Literatura Comparada. La Plata: Memoria Académica.

Díaz, Claudio (2009). Variaciones sobre el ser nacional. Una aproximación socio discursiva al folklore argentino. Córdoba: Recovecos.

Díaz, Claudio (2013). “Recepción y apropiación de músicas populares: dispositivos de enunciación, lugares sociales e identidades”. El oído pensante 1(2). 7-22. Buenos Aires: CAYCYT-CONICET. Disponible en: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/oidopensante (último acceso 28-05-2019).

Díaz, Claudio (2016). “Taquetuyoj: Un enunciado en el campo del folklore” en Música y discurso. Aproximaciones analíticas desde América Latina compilado por Corti, Berenice y Claudio Díaz. 161-190. Villa María: Eduvim.

Feld, Claudia y Marina Franco (Dir.) (2015). Democracia, hora cero. Actores, políticas y debates en los inicios de la posdictadura. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Frith, Simon (2014). Ritos de la interpretación. Sobre el valor de la música popular. Buenos Aires: Paidós.

González, Juan Pablo (2013). Pensar la música desde América Latina. Buenos Aires: Gourmet Musical.

López, María Inés (2017). “Abordajes de la improvisación en músicas ligadas al folklore en la escena de fusión argentina de los ´80”, en Valente, Heloísa de A. Duarte et al. (orgs.), Visões da América, Sonoridades da América. Atas do XII Congresso da IASPM-AL. Sao Paulo: Letra e Voz.

Madoery, Diego (2000). “Los procedimientos de producción musical en música popular”, en Revista del Instituto Superior de Música. N°7. Santa Fe: Ediciones UNL.

Mariani, Tomás Agustín (2019a). “De la vuelta de Mercedes Sosa a la asunción de Raúl Alfonsín: actores emergentes en el folklore argentino”, en Revista Argentina de Musicología 19 (2018), 175-193. Buenos Aires: AAM.

Mariani, Tomás Agustín (2019b). “El folklore en el año de la Guerra de Malvinas (1982) el disco Mercedes Sosa en Argentina”, en Revista Música e Investigación (2019). En prensa. Buenos Aires: INMCV.

Molinero, Carlos (2011). Militancia de la Canción, política en el canto folklórico de la Argentina (1944-1975). Buenos Aires: De Aquí a la Vuelta.

Pujol, Sergio (2012). Cien años de música argentina. Buenos Aires: Biblos-Fundación Osde.

Published

2019-12-18

How to Cite

Folklore and Transition (1982-1984): Strategies around the Song "Grito Santiagueño" of Raúl Carnota. (2019). Recial, 10(16). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.27020

Similar Articles

221-228 of 228

You may also start an advanced similarity search for this article.