Canon and Out Margin in the Argentine Literary System from 1940 to the Present. Literary Space and Construction of Othernesses and Cultural Identities
Juego de espejos: consideraciones y abordajes teóricos en torno a nuestras líneas investigativas
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n18.31246Keywords:
identity, otherness, canon, discursive genres, marginsAbstract
Our research group started working in 2010 whit the name “Representations of Othernesses, Aesthetic Experimentations and Changes in the Argentine Literary System (since 1940 up to the Present)”. We started the study of two concepts: the poetic-literary and discursive genres relationship; and reflection on the problem of identities –as open constructions– in relation to otherness, thinking the importance of writing in the construction of poetic that dialogues with discursive genres. All this from a dialogue between Latin American literary theory –with the concepts Heterogeneity ad Transculturation– and the international theory –with the concepts Otherness, Identity, Subalternity. The temporal choice of our work arises from to the appearance of conflicting images of the other in relation to the self in Argentine History from the 1940s, after political-social conflicts that acquire artistic-cultural correlates. From 2018 the group was called “Canon and Out Margin in the Argentine Literary System from 1940 to the Present. Literary Space and Construction of Otherness and Cultural Identities” working further on the previous research. Thus, questions were emphazised such as the tensions among canon/corpus/archive tensions and the interaction between canons and literary and discursive margins.
References
Arfuch, L. (Comp.). (2005). Identidades, sujetos y subjetividades. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Avellaneda, A. (1983). El habla de la ideología. Buenos Aires: Sudamericana.
Barei, S., Leunda, A. y Gómez Ponce, A. (2008). Cuestiones retóricas. Cultura y formas de vida (vol. 1). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Boivin, M., Rosato, A. y Arribas, V. (2004). Constructores de otredad. Una introducción a la antropología social y cultural. Buenos Aires: Antropofagia.
Cornejo Polar, A. (1993). Mestizaje e hibridez: los riesgos de las metáforas. Apuntes. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 24(47), 7-11.
Cornejo Polar, A. (2003). Escribir en el aire. Ensayo sobre la heterogeneidad socio-cultural de las literaturas andinas. Lima: CELACP-Latinoamericana editora.
Hall, S. y Du Gay, P. (Comps.). (2003). Cuestiones de identidad cultural. Madrid: Amorrortu.
Fernández Bravo, Á. (2015). Contemporaneidad, anacronismo, heterocronía: reflexiones a partir de los paradigmas identitarios. CELEHIS, Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, 24(29), 71-97.
Mancini, A. (2004). Ficciones argentinas. Antología de lecturas críticas.
Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.
Piglia, R. (2000). Crítica y ficción. Buenos Aires: Seix Barral.
Rama, Á. (2004). La novela en América Latina. Panoramas 1920-1980. Santiago de
Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Rama, Á. (2007). Transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires:
El Andariego.
Downloads
Published
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).