Where are the galaxies fleeing to?: writing and disease in Severo Sarduy
Keywords:
Caribbean literatures, Severo Sarduy, late texts, sick scripturesAbstract
In his essay on literature and illness, Roberto Bolaño builds an intimate triad of experience that guides us through the fundamental motivations behind all poetry: travel, sex and books. I inted here to inquire how this triad works in the texts by Severo Sarduy, especially in the essays of El Cristo de la rue Jacob and Pájaros en la playa, late texts within his production. These are materials in which the disease redirects the trajectory of the journey and the writing happens under the sign of collapse, of disaster, in the sense that Maurice Blanchot gave to this term. Thus, like an aging Robinson, Sarduy returns to his island to deal with a series of materials that shows the persistence of the body traces, the persistence of the remains of the matter. My essay will then delve into the strategies that will allow the Cuban author to keep his gaze on the unspeakable and build an alternative temporality and a scenario where the oscillation between the organic and the inorganic, the relationship with the universe and the stars, become a possible way of questioning oneself about the exceedances of the living.
Downloads
References
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
Blanchot, M. (2015). La escritura del desastre. Madrid: Trotta.
Canguilhem, G. (2009). Estudios de historia y filosofía de las ciencias. Buenos Aires: Amorrortu.
Díaz, V. (2010). Severo Sarduy y el método neobarroco. Revista Confluenze, 2(1), pp. 40-59.
Dobry, E. (2009). Barroco y modernidad: de Maravall a Lezama Lima. Orbis Tertius, 14(15).
D'Ors, E. (2002). Lo barroco. Madrid: Tecnos.
Klengel, S. (1994). Señalar lo ilusorio de todo. Entrevista con Severo Sarduy. Revista Vuelta (206), pp. 39-42.
Giorgi, G. (2014). Formas comunes. Animalidad, cultura, biopolítica. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Guzmán, P. (Director). (2010). Nostalgia de la luz [Película documental]. Blinker Filmproduktion-WDR-Cronomedia-Atacama Productions.
Meruane, L. (2012). Viajes virales. Chile: Fondo de Cultura Económica.
Rojas, R. (2013). La vanguardia peregrina. México: Fondo de Cultura Económica.
Said, E. (2009). Sobre el estilo tardío. Buenos Aires: Debate.
Sarduy, S. (1974). Big Bang. Barcelona: Tusquets.
Sarduy, S. (1993). Pájaros de la playa. Barcelona: Tusquets.
Sarduy, S. (2000). Antología. México: Fondo de Cultura Económica.
Sarduy, S. (2013). Obras III. Ensayos. México: Fondo de Cultura Económica.
Sarduy, S. (2014). El Cristo de la rue Jacob y otros textos. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
Von Uexküll, J. (2016). Andanzas por los mundos circundantes de los animales y los hombres. Buenos Aires: Cactus.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).