The ear to the poem Listening and affectivity in recent Argentine poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41228

Keywords:

contemporary Argentine poetry, affectivity, listening, voice, otherness

Abstract

 In the current paper, I propose an itinerary based on four scenes in which different relations between listening and affectivity are articulated: hate, love, politics and otherness. Each section focuses on different books of contemporary Argentine poetry of the last decade: Odio a la poesía objetivista, by Francisco Garamona; Vos ahora voz, by Franco Rivero; Sequía and Una bomba nos está matando a todos, by Gabriel Reches; and Martes dedo, by Alfonsina Brión. My objective is to analyze the solidary functioning between listening and affectivity through the formal and compositional effects on the texts. As a hypothesis, I start from the idea that listening marks a form of relationship with the other in the poems. Methodologically, I return to the studies of Florencia Garramuño and Luciana di Leone on poetry and affectivity. In turn, I refer to the theories around listening outlined mainly by Jean-Luc Nancy and Peter Szendy. As a contribution to the specific field of Argentine poetry criticism, although the article proposes an itinerary through specific books, the problem raised could be thought of transversally as a possible line of composition for the poetry of the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Matías Moscardi, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina

    Doctor en Letras, investigador asistente de CONICET y profesor adjunto del Taller de oralidad y escritura, Facultad de Humanidades, Departamento de Letras de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

References

Barthes, R. (2002). Fragmentos de un discurso amoroso. Buenos Aires: Siglo XXI.

Brión, A. (2014). Martes dedo. Bahía Blanca: Chuy.

di Leone, L.(2014). Poesia e escolhas afetivas. Edição e escrita na poesia contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco.

Dolar, M. (2007). La política de la voz. En Autor, Una voz y nada más (pp.129-151). Manantial: Buenos Aires.

Garamona, F. (2016). Odio la poesía objetivista. Rosario: Iván Rosado.

Garramuño, F. (2015). Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires: FCE.

Giorgi, G. y Kiffer, A. (2020). Las vueltas del odio. Gestos, escrituras, políticas. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Girri, A. (1972). Diario de un libro. Buenos Aires: Sudamericana.

Goldsmith, K. (2015). Escritura No-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital. Buenos Aires: Caja negra.

Han, B.(2017). La expulsión de lo distinto. Buenos Aires: Herder.

Laxagueborde, J. (2016). Odio la poesía objetivista. Recuperado de

https://www.revistaotraparte.com/literatura-argentina/odio-la-poesia-objetivista/

Molina, C. (2017). Odiar la poesía objetivista. Recuperado de https://www.bazaramericano.com/resenas.php?cod=660&pdf=si

Nancy, J.(2007). A la escucha. Amorrortu: Buenos Aires.

Porrúa, A. (2011). Caligrafía tonal. Ensayos sobre poesía. Buenos Aires: Entropía.

__________ (2014). “La escucha y sus párpados” en Badebec - VOL. 4 N° 7 (Septiembre 2014). pp. 143-158.

Prieto, M.(2006). Breve historia de la literatura argentina. Buenos Aires: Taurus.

____________ (2014). Natural. Bahía Blanca: Vox.

Reches, G. (2019a). Sequía. Buenos Aires: Vos tampoco vas a ser feliz.

_________ (2019b). Una bomba no está matando a todos. Buenos Aires: Vos tampoco vas a ser feliz.

Rivero, F.(2018). vos ahora voz. Buenos Aires: Deacá.

Szendy, P. (2003). Escucha. Una historia del oído melómano. Barcelona: Paidós.

Tocquet, R. (1974). Médiums y fantasmas. Barcelona: Plaza&Janes.

Toop, D. (2013). Resonancia siniestra. El oyente como médium. Buenos Aires: Caja negra.

Zelarayán, R. (2009). Ahora o nunca. Poesía reunida. Buenos Aires: Argonauta.

Published

2023-07-09

How to Cite

The ear to the poem Listening and affectivity in recent Argentine poetry. (2023). Recial, 14(23), 321-347. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41228

Similar Articles

31-40 of 160

You may also start an advanced similarity search for this article.