Discourses on Hysteria: Construction of Female Subjectivities. On Repetitions and Empowerment
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n24.43450Keywords:
hysteria, feminist criticism, psychoanalysis, feminist movementAbstract
The term hysteria is often used pejoratively in reference to female subjectivities. In this study, we explore this aspect within the context of psychoanalytic practice. Additionally, we critically examine the concept of hysteria in collaboration with three feminist activists. Our goal is to deepen our understanding of the contested meanings surrounding discourses on hysteria and to uncover how certain psychoanalytic discourses contribute to the construction of female subjectivity. We propose to deconstruct specific discursive constructs related to hysteria as part of a critical analysis. Throughout the article, we embark on a genealogical journey, tracing the origins of hysteria within the first Freudian theoretical framework, where it was initially studied and linked to femininity in a derogatory manner. We challenge these two postulates by analyzing data from interviews with feminist activists. The term hysteria holds a significant place in the context of feminist and anti-patriarchal movements, as evidenced in our dialogues with the interviewees. Here, we discover a powerful form of hysteria: the constant denunciation as a catalyst for transformation possibilities. Viewing hysteria as a movement and discourse that can be embraced allows us to navigate a complex but potent path marked by diversity, openness to the unknown, and, most importantly, doubt as a reflexive critical mechanism.
Downloads
References
Butler, Judith. (1997). Lenguaje, Poder e Identidad. Madrid: Editorial Síntesis.
Didi Huberman, George. (2007). La invención de la histeria. Charcot y la iconogra-fía fotográfica de la Salpetriere. Madrid: Ediciones Cátedra.
Foucault, Michel. (2002) Historia de la sexualidad I. La voluntad del saber. Argen-tina: Siglo XXI.
Freud, Sigmund. (1992). “Histeria” (1888) en Volumen 1 (1886-99) Publicaciones prepsicoanalíticas y manuscritos inéditos en vida de Freud. Obras Completas Tomo I. Bue-nos Aires: Amorrortu Ediciones.
Freud, Sigmund. (1992). “Estudios sobre la histeria (Josef Breuer y Sigmund Freud)”, “Sobre el mecanismo psíquico de fenómenos histéricos: comunicación preliminar (Breuer y Freud) (1893)”, “Historiales clínicos (Breuer y Freud)” y “Sobre la psicoterapia de la histeria (Freud)”. Obras Completas Tomo II. Buenos Aires: Amorrortu Ediciones.
Gago, Verónica (2019). La potencia feminista. O el deseo de cambiarlo todo. Argen-tina: Tinta Limón.
Gatica Caverzacio, Emilia y Granovsky, Agustina Ainé (2021). Disputas de sentido en torno a discursos sobre la histeria: la potencialidad del discurso histérico deslegitima-do. Trabajo final de Licenciatura, Facultad de Filosofía y Humanidades- Universidad Na-cional de Córdoba, Córdoba.
Narvaja de Arnoux, Elvira. (2006). Análisis del discurso: modos de abordar materia-les de archivo. Buenos Aires: Santiago Arcos editor.
Valles, Miguel S. (1997). “Capítulo 6: Técnicas de conversación, narración (I): Las entrevistas en profundidad” en Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión me-todológica y práctica profesional (pp. 177-234). Madrid: Editorial Síntesis.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).