Situations of online experimental problem for the learning of Physics

Authors

  • María Maite Andrés Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico de Caracas, Programa de Física, Caracas, Venezuela.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35168

Keywords:

Learning Object, Situations labwork, Meaning learning, Physics, Learning online

Abstract

A system for the FisLabEdu web is presented that offers semi-developed experimental problem situations (TL) for the learning of physics.
TLs are of various types, themes, and educational levels. Its execution promotes the use of technologies, and allows including them
within STEAM trends. The TLs ties carried out have been developed in laboratory courses at the university. The design responds to
an approach based on a cognitive and epistemological referent and proposed as a problem situation. The investigative process of
each TL contemplates a structure in five phases represented in Gowin's V, which can be viewed online and downloaded in pdf files.
Each TL is complemented by a learning path that guides the learner, as well as didactic suggestions for facilitators. Users can send
suggestions or proposals, with a view to building a learning community. It can be useful in the absence of experimental equipment,
difficulty in setting up the experiment, distance teaching, etc. The phase referring to the event itself can be partially substituted with
videos and data capture through online tools, or remote laboratories

References

Andrés, Ma. M. (2005). Diseño del trabajo de laboratorio con bases epistemológicas y didácticas: caso carrera de docen-tes de Física. Disertación Doctoral. Universidad de Burgos España. https://riubu.ubu.es/handle/10259/49

Andrés, Ma. M. (2011). Visión acerca de la actividad experimental construida en cursos de laboratorio desde un campo conceptual. Actas del I Congreso Internacional de Enseñanza de las Ciencias y la Matemática -ICIECyM. II Encuentro Na-cional de Enseñanza de la Matemática - II ENEM - 1a ed. - Tandil : Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. p. 37.

Andrés, Ma. M., Pesa, M. y Meneses, J. (2006). El aprendizaje en y con las actividades experimentales en los cursos de física. Actas del PIDEC, (8). Programa Internacional de Doctorado en Enseñanza de las Ciencias, 3-42, Brasil: URGFS-UBU. Recuperado de http://fislabedu.webciencia.es/docs/articulos/26.pdf

Arguedas Matarrita, C. y Concari, S. B. (2015). Hacia un estado del arte de los laboratorios remotos en la enseñanza de la física. Revista de Enseñanza de la Física, 27.

Buitrago, C. (2012). Complementariedad de los medios didácticos para el aprendizaje del dominio teórico de la física. Tesis de Magister en Enseñanza de la Física. UPEL-IPC. Venezuela.

Chávez, J. L. (2010). Efectividad del Video en la Fase de Diseño Experimental de un Trabajo de Laboratorio para el Apren-dizaje de la Física. Tesis of Magister en Enseñanza de la Física. UPEL-IPC. Venezuela.

Ferreira, J. (2014). Efectividad de un módulo con simulaciones interactivas didácticas a distancia para la comprensión conceptual de un modelo físico en un trabajo de laboratorio de física en estudiantes universitarios. Tesis de Magister en Enseñanza de la Física. UPEL-IPC. Venezuela.

Franklin, A (2003). Experiment in Physics. Stanford Encyclopedia of Philosophy (First published 5/10/1998, revisión 8/10/2002). 1-13. Recuperado el 20/Oct/2010 en: http://plato.stanford.edu/entries/physics-experiment.

García, P., Insausti, Ma. J. y Merino, M. (2003). Evaluación de los trabajos prácticos mediante diagramas V. Revista Elec-trónica de Enseñanza de las Ciencias. (2)1. Art. 3.

Laudan, L. (1986). El progreso y sus problemas. Madrid: Encuentro.

Moreira, M. A. (2005). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación, (6), 83-102.

Novak, J. D. y Gowin, D. B. (2002). Aprendiendo a Aprender. Trad. Campanario, J. y Campanario, E. Colección Manuales Prácticos. Barcelona: Martinez Roca.

Ryder, J. y Leach, J. (2000). Interpreting experimental data: the views of upper secondary school and university science students. International Journal of Science Education, 22(10). 1069-1084.

Tobin, K., Tippins, D. y Gallard, A. J. (1994). Research on Instructional Strategies for Teaching Science. En Gabel, Dorothy (ed) Handbook of Research on Science Teaching and Learning. N.Y.: Macmillan Publishing Company.

Vergnaud, G. (2007). In what sense the conceptual fields theory might help us to facilitate meaningful learning? Investi-gações em Ensino de Ciências. 12(2). 285-302.

Wiley, D. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. In D. A. Wiley (Ed.). The Instructional Use of Learning Objects. Online Version. Recuperado el 19/Nov/2014, de: http://reusability.org/read/chapters/wiley.doc

Published

2021-11-05

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física

How to Cite

Situations of online experimental problem for the learning of Physics. (2021). Journal of Physics Teaching, 33(2), 45-53. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35168