Images of People who Do Science: The Case of a Group of Students from Villa Lugano

Main Article Content

Michelle Marilyn Alvarez
Alejandro La Caria
Ignacio Idoyaga

Abstract

The purpose of this work is to explore the image of scientists in incoming students at a Technical School of Villa Lugano from the University of Buenos Aires testing modifications of the traditional methodological designs. 74 students were asked to do drawings and complete a daily schedule of a person who does science. Most of the drawings were male scientists wearing lab aprons and working alone, who, according to the agendas, spend most of their time working. Male students assigned greater relative importance to work activities, while female students gave more importance to housework. Although it is still necessary to refine the proposed methodology, these results show the potential of the agendas as a tool to investigate aspects of science as a dynamic process.

Article Details

How to Cite
Images of People who Do Science: The Case of a Group of Students from Villa Lugano. (2021). Journal of Biology Education, 24(2), 80-94. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v24.n2.32074
Section
Artículos
Author Biography

Michelle Marilyn Alvarez, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica. Buenos Aires, Argentina

Docente en la Escuela Técnica de la Universidad de Buenos Aires y en la Universidad Nacional de la Matanza. 

Investigadora en formación, Centro deInvestigación y Apoyo a la Educación Científica (CIAEC), Facultad de Farmacia y Bioquímica, Universidad de Buenos Aires. Becaria de Maestría. 

How to Cite

Images of People who Do Science: The Case of a Group of Students from Villa Lugano. (2021). Journal of Biology Education, 24(2), 80-94. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v24.n2.32074

References

Adúriz-Bravo, A., Dibarboure, M. y Ithurralde, S. (coord.) (2013). El quehacer del científico al aula: Pistas para pensar. Montevideo: Fondo Editorial QuEduca.

Caamaño, A. y Vilches, A. (2020). Nuestros Seminarios Ibéricos e Iberoamericanos CTS en Aveiro. Boletín de la AIA-CTS. Especial Veinte años de Seminarios Ibéricos/Iberoamericanos CTS, (12): 90-98.

Campanario, J. M., Moya, A. y Otero, J. C. (2001). Invocaciones y usos inadecuados de la ciencia en la publicidad. Enseñanza de las ciencias, 19(1): 45-56.

Chambers, D. (1983). Stereotypic Images of the Scientist: The Draw-A-Scientist Test. Science Education, 67(2): 255-65.

Farland-Smith, D. (2009). How Does Culture Shape Students’ Perceptions of Scientists?Cross- National Comparative Study of American and Chinese Elementary Students. Journal of Elementary Science Education, 21(4): 23–42.

Farland-Smith, D. (2012). Development and field test of the modified Draw-a-Scientist Test and the Draw-a-Scientist Rubric. School Science and Mathematics, 112(2): 109–116. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00124.x

Finson, K. D., Beaver, J. B. y Cramond, B. L. (1995). Development and field test of a checklist for the draw-a-scientist test. School Science and Mathematics, 95(4): 195–205. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1995.tb15762.x

Gallego, P. (2007). Imagen popular de la ciencia transmitida por los cómics. Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 4 (1):141-151.

Lamimpää,J., Vesterinen, V. y Puutio, K. (2020). Draw-A-Science-Comic: exploring children’s conceptions by drawing a comic about science. Research in Science & Technological Education. doi.org/10.1080/02635143.2020.1839405

Losh, S. C., Wilke, R. y Pop, M. (2008). Some methodological issues with “Draw a Scientist Tests” among young children. International Journal of Science Education, 30(6): 773–792. https://doi.org/10.1080/09500690701250452

Manzoli, F. (2006). Children’s perceptions of science and scientists: a case study based on drawings and story-telling. International Conference on Public Communication of Science and Technology.

Maoldomhnaigh, M. Ó., Mhaoláin, V. N. (1990). The perceived expectation of the administrator as a factor affecting the sex of scientists drawn by early adolescent girls. Research in Science and Technological Education, 8: 69–74. https://doi.org/10.1080/0263514900080106

Maxim, P. (2002). Métodos cuantitativos aplicados a las ciencias sociales. Mexico: Oxford University Press Harla.

Mead, M. y Métraux, R. (1957). Image of the Scientist among High-School Students. A Pilot Study. Science, 126: 384-90.

Porro, S. (2017). La educación CTS: una posible solución al fracaso escolar en la formación de ciudadanía. En R. Cervini (Ed) El fracaso escolar. Diferentes perspectivas disciplinarias (pp.143-155). Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. Recuperado a partir de http://www.unq.edu.ar/advf/documentos/59d4d534c9c54.pdf

Pujalte, A., (2014). Las imágenes de ciencia del profesorado: de la imagen discursiva a la enactiva. Universidad Nacional de Quilmes, Buenos Aires, Argentina. Disponible en https://ridaa.unq.edu.ar/bitstream/handle/20.500.11807/986/TD_2014_pujalte_012.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pujalte, A., Bonan, L., Porro, S. y Adúriz-Bravo, A. (2014). Las imágenes inadecuadas de ciencia y de científico como foco de la naturaleza de la ciencia: estado del arte y cuestiones pendientes. Ciência & Educação, 20: 535-548. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300002

Pujalte, A. P., Gangui, A., Adúriz-Bravo, A. (2017). Las imágenes de científico en cuentos de ficción escritos por jóvenes estudiantes. Enseñanza de las ciencias, Número Extra: 3525-3530. https://ddd.uab.cat/record/183873

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, G. y García Jiménez, G. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Buenos Aires: Ediciones Aljibe.

Toma, R., Freca, M. y Orozco, M. (2018). Una revisión del protocolo Draw-a-Scientist-Test (DAST). Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3): 3104-1-310-18. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3104

Vendrasco, N., Maturana, J., Gallardo, F., Guzmán, E., y Santibáñez, D. (2017). Campamentos científicos: transformando la visión de científicos en estudiantes chilenos. Enseñanza de las ciencias, (Número Extra): 1679-1684.

Most read articles by the same author(s)