Problem situations in biology textbooks before and after educational reform
Main Article Content
Abstract
In view of the new epistemological and psycho-pedagogical conceptions, "problem solving" emerges as one of the didactic models that allows students to acquire significant knowledge. Therefore, a research on the characteristics of the problem situations found in Biology school textbooks is proposed. This work is based on the systematization of the analysis of the resolution of the problems proposed in twelve textbooks. Most of the problems analyzed have a textual formulation level, closed transformation level, with formal language, do not allow the work of alternative conceptions, the resolution method is generally verbal, the content pure. of natural context and admit, in general, functional analysis. Another aspect taken into account is the comparative analysis of the evolution of some editorial proposals, and three classes can be distinguished according to: the edition in relation to the Educational Reform, and the treatment given to the topics addressed.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
.