On a Criolla Comicality: Corporal Dramaturgy in Physical Theatre

Authors

  • Agustina Vargas Vieyra Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

performing arts, humor, popular theatre, play

Abstract

This work inquires about corporal dramaturgy in physical theatre from the triad play, comic action and sensitive gaze. It proposes a hybrid scenic creation from the articulation of theatrical techniques of popular theatre to approach a physical humor. Comicality becomes corporal and gestual, and the game-playing opens the possibility of the agency of joy and desire, so the theatrical event becomes a playful, sensitive and laughable experience. We review the hybrid and collaborative methods of the local theatrical practice in terms of “lo criollo” addressing both its territory and identity related singularities in the context of comical independent theatre in Córdoba. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Agustina Vargas Vieyra, Universidad Nacional de Córdoba

    Artista escénica, actriz cómica e iluminadora. Licenciada en Teatro (FA-UNC). Forma parte de la compañía Burdas desde el año 2018, grupo teatral que se dedica al Humor Físico y la Comicidad desde una perspectiva híbrida, territorial y popular. Se ha formado en actuación, payasería, dramaturgia, puesta en escena y gestión de proyectos artísticos. Ahora estudia poesía y commedia dell’ arte. Participó de numerosos festivales nacionales e internacionales con sus últimas puestas en escena Criollas, una subversión gaucha y Cabos Sueltos

References

Bobadilla Parra, V. (2018). Opciones dramatúrgicas en el circo contemporáneo [tesis de grado, Universidad Autónoma de Barcelona]. Saberes de circo. https://www.saberesdecirco.com/haciendo-circo/dramaturgia-de-circo-contemporaneo

Christiansen, A. (2009). La poética del payaso. Su universo interior. Ediciones La llave de papel.

Collazos Vidal, A. (2016). Lo físico en el teatro y el teatro físico. Revista Nexus, 20, 134-145. http://nexus.univalle.edu.co/index.php/nexus/issue/view/210

García Faura, E. (2020, 19 de mayo). Charla sobre el Bufón y la Comicidad: Entrevista junto a Julieta Daga (Córdoba). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ody3MSBlRP4

Hernando, V. (2018). El mimo teatral. Teatro XXI, 34, 51-57. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi/article/view/5114

Infantino, J. (2014). Circo en Buenos Aires: cultura, jóvenes y políticas en disputa. Editorial INTeatro.

Kann, S. (2016). Taking back the technical: contemporary circus dramaturgy beyond the logic of mimesis [tesis de maestría, Universidad de Utrecht]. Utrecht University Repository https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/339872

Kesselman, H. y Pavlovsky, E. (1996). La multiplicación dramática. Ediciones Ayllu.

Mauro, K. (2013). La Actuación Popular en el teatro occidental. Pitágoras 500, 3(2), 15-31. https://doi.org/10.20396/pita.v3i2.8634720

Moreira, C. (2015). La commedia dell’ arte, un teatro de artesanos. Guiños y guiones dell’ arte para el actor. Editorial INTeatro.

Ponce de León, F. (2009). Daniele Finzi Pasca: Teatro de la Caricia. Ediciones FPH.

Salvatierra Capdevila, C, (2006). La Escuela Jacques Lecoq: una pedagogía para la creación dramática [tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. Repositorio TDX. http://hdl.handle.net/10803/400762

Valenzuela, J. L. (2021). Dramaturgia de la payasería: una mirada desde el nuevo materialismo [seminario virtual]. Córdoba, Argentina.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Debates conceptuales y análisis sobre producciones artísticas

How to Cite