On a Criolla Comicality: Corporal Dramaturgy in Physical Theatre
Keywords:
performing arts, humor, popular theatre, playAbstract
This work inquires about corporal dramaturgy in physical theatre from the triad play, comic action and sensitive gaze. It proposes a hybrid scenic creation from the articulation of theatrical techniques of popular theatre to approach a physical humor. Comicality becomes corporal and gestual, and the game-playing opens the possibility of the agency of joy and desire, so the theatrical event becomes a playful, sensitive and laughable experience. We review the hybrid and collaborative methods of the local theatrical practice in terms of “lo criollo” addressing both its territory and identity related singularities in the context of comical independent theatre in Córdoba.
Downloads
References
Bobadilla Parra, V. (2018). Opciones dramatúrgicas en el circo contemporáneo [tesis de grado, Universidad Autónoma de Barcelona]. Saberes de circo. https://www.saberesdecirco.com/haciendo-circo/dramaturgia-de-circo-contemporaneo
Christiansen, A. (2009). La poética del payaso. Su universo interior. Ediciones La llave de papel.
Collazos Vidal, A. (2016). Lo físico en el teatro y el teatro físico. Revista Nexus, 20, 134-145. http://nexus.univalle.edu.co/index.php/nexus/issue/view/210
García Faura, E. (2020, 19 de mayo). Charla sobre el Bufón y la Comicidad: Entrevista junto a Julieta Daga (Córdoba). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ody3MSBlRP4
Hernando, V. (2018). El mimo teatral. Teatro XXI, 34, 51-57. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi/article/view/5114
Infantino, J. (2014). Circo en Buenos Aires: cultura, jóvenes y políticas en disputa. Editorial INTeatro.
Kann, S. (2016). Taking back the technical: contemporary circus dramaturgy beyond the logic of mimesis [tesis de maestría, Universidad de Utrecht]. Utrecht University Repository https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/339872
Kesselman, H. y Pavlovsky, E. (1996). La multiplicación dramática. Ediciones Ayllu.
Mauro, K. (2013). La Actuación Popular en el teatro occidental. Pitágoras 500, 3(2), 15-31. https://doi.org/10.20396/pita.v3i2.8634720
Moreira, C. (2015). La commedia dell’ arte, un teatro de artesanos. Guiños y guiones dell’ arte para el actor. Editorial INTeatro.
Ponce de León, F. (2009). Daniele Finzi Pasca: Teatro de la Caricia. Ediciones FPH.
Salvatierra Capdevila, C, (2006). La Escuela Jacques Lecoq: una pedagogía para la creación dramática [tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. Repositorio TDX. http://hdl.handle.net/10803/400762
Valenzuela, J. L. (2021). Dramaturgia de la payasería: una mirada desde el nuevo materialismo [seminario virtual]. Córdoba, Argentina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Agustina Vargas Vieyra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Commercial use of the original work and any derivative works is not permitted, and distribution of derivative works must be made under a license equal to that which governs the original work.