Contextualize the life of “Chango” Rodríguez. A contribution to a history of culture in Córdoba and Argentina (1960-1975)

A contribution to a history of culture in Córdoba and Argentina (1960-1975)

Authors

  • Ana Trumper Escuela de Historia (FFyH-UNC)

Keywords:

Chango Rodríguez, Popular music, History of culture, starting point, context

Abstract

The contextualization of a fragment (1960-1975) of the life and professional trajectory of folklorist José Ignacio “Chango” Rodríguez allowed us to learn more about the culture of the 1960s and 1970s on a local, national and international scale. His adaptive strategies functioned as a starting point for the consideration of diverse cultural processes. 
Chango’s thoughts on popular music make sense next to contexts such as the space race and the expansion of youth culture and mass cultural industry. The analysis of his proposal of renovating native music leads us to take into account the process of expansion and diversification of the field from 1960 (folklore “boom”) and that of retraction from 1965 (“reflux” of the boom). The virtual expulsion of Rodríguez from the national mass circuit and the reduction in the consumption and circulation of his music towards the end of the 1960s can be understood when considering the political experiences of the UNC students and the politicization and radicalization of culture. Chango’s trajectory allows us to visualize the dynamism of popular music and musical tastes, both in constant transformation during the period under study. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agüero, A. C. y García, D. (2010). Introducción. En Culturas interiores. Córdoba en la geografía nacional e internacional de la cultura. Al Margen.

Agüero, A. C. y García, D. (2013). Culturas locales, culturas regionales, culturas nacionales.

Cuestiones conceptuales y de método para una historiografía por venir. En Prismas nº17.

Auerbach, E. (2010/2011). Filología de la Weltliteratur (trad. de Pablo Gianera). En Diario de poesía nº81. (Original publicado en 1952).

Bourdieu, P. (1997). La ilusión biográfica. En Razones prácticas. Anagrama.

Brennan, J. y Gordillo, M. (2008). Córdoba Rebelde. El Cordobazo, el clasismo y la movilización social. De la Campana.

Carrillo-Rodríguez, I. (2010). Latinoamericana de Tucumán: Mercedes Sosa y los itinerarios de la música popular argentina en la larga década del sesenta. En Orquera, F. (Coord.) Ese Ardiente Jardín de la República. Formación y desarticulación de un “campo” cultural: Tucumán, 1880 – 1975. Alción Editora.

Chamosa, O. (2012). Breve historia del folclore argentino. 1920-1970: Identidad, política y nación. Edhasa.

Díaz, C. F. (2009). Variaciones sobre el “ser nacional”. Una aproximación sociodiscursiva al “folklore” argentino. Recovecos.

Díaz, C. F. (2019). Introducción al Dossier Nuevas articulaciones entre Folklore, Política y Nación en América Latina. En RECIAL vol X. nº16.

Fatala, N. (2001). Folklore audiovisual e identidades nacionales. En Dalmasso, M. T. y Boria, A. (comps), El Discurso Social Argentino 4. Identidad: política y cultura. Topografía.

García, D. (2021) Hortensia y la cultura en Córdoba después del Cordobazo, mimeo.

Kaliman, R. J. (2010). El canto de la dicha verdadera. Pueblo y utopía en letras del folklore de los ‘60 y ‘70 en Tucumán. En Orquera, F. (Coord.) Ese Ardiente Jardín de la República. Formación y desarticulación de un “campo” cultural: Tucumán, 1880 – 1975. Alción Editora.

Karush, M. B. (2019). Músicos en tránsito. La globalización de la música popular argentina: del Gato Barbieri a Piazzolla, Mercedes Sosa y Santaolalla. Siglo XXI.

Levi, G. (2019). Los usos de la biografía. En Microhistorias. Uniandes.

Manzano, V. (2010). Ha llegado la “nueva ola”: Música, consumo y juventud en la Argentina, 1956-1966”. En Cosse, I., Felitti, K. y Manzano, V. (eds.) Los ‘60 de otra manera. Vida cotidiana, género y sexualidades en la Argentina. Prometeo.

Manzano, V. (2010). Juventud y modernización sociocultural en la Argentina de los sesenta. En Desarrollo Económico nº199.

Molinero, C. D. (2011). Militancia de la canción. Política en el canto folklórico de la Argentina (1944/1975). De Aquí a la vuelta.

Revel, J. (2005). La biografía como problema historiográfico. En Un momento historiográfico. Trece ensayos de historia social. Manantial.

Rodríguez (Sánchez), F. C. A. (2015). Chango Rodríguez: La historia que no se contó. Tinta Libre.

Trucco Dalmas, A. B. M. (2015). El canto en tiempos de revolución. Córdoba 1969-1976. [Trabajo final de Licenciatura]. UNC.

Trumper, A. (2020). Voz Rodríguez, José Ignacio (el Chango), on line, Proyecto Culturas Interiores, disponible en http://culturasinteriores.ffyh.unc.edu.ar

Trumper, A. (2024). “Un cajón en la motoneta”. El “Chango” Rodríguez y la música popular en Córdoba y Argentina (1960-1975) [Trabajo final de Licenciatura]. UNC.

Downloads

Published

2024-11-14

Issue

Section

Artículos

Categories

How to Cite

Contextualize the life of “Chango” Rodríguez. A contribution to a history of culture in Córdoba and Argentina (1960-1975): A contribution to a history of culture in Córdoba and Argentina (1960-1975). (2024). Síntesis, 15, 76-89. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/47133