Workers, citizens and scholars. Approach to the Democratic Syllabary of the Chilean Teachers Union (1943)

Main Article Content

Rodrigo Reyes Aliaga

Abstract

In the last three months of 1943, a technical committee composed of leaders of the Chilean Teachers' Union (UPCH) together with writers and artists created the Silabario Democrático, which was finally put into circulation in 1944. The aim of this paper is to approach the contents of the Silabario first by succinctly reconstructing its context of production and then developing a general reading of its contents, divided into its four sections. We argue that although the text proposes as an immediate task to contribute to the eradication of illiteracy, it also had as a tacit objective to promote the identification of the reader/student with a class (the working class) and with a national identity (being Chilean) both united by their own interpretation of national history where the governments of the Popular Front were considered as the peak of democratic possibilities. Methodologically, the Silabario Democrático was used as raw material to carry out a content analysis, for the contextual reconstruction, documents of UPCH conventions were used, as well as newspapers of national circulation such as El Siglo, La Nación and the UPCH newspaper, Unidad.

Article Details

How to Cite
Workers, citizens and scholars. Approach to the Democratic Syllabary of the Chilean Teachers Union (1943). (2024). Cuadernos De Educación, 24, 94-115. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/46937
Section
DOSSIER
Author Biography

Rodrigo Reyes Aliaga

Licenciado en Educación por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Estudios de Ciencias Sociales en la Universidad de Chile. Magíster en Historia por la Universidad de Santiago. Actualmente es candidato a Doctor en Historia por la Pontificia Universidad Católica de Chile. 

How to Cite

Workers, citizens and scholars. Approach to the Democratic Syllabary of the Chilean Teachers Union (1943). (2024). Cuadernos De Educación, 24, 94-115. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/46937

References

Fuentes primarias

El Siglo (9 de enero de 1944).

El Siglo (23 de marzo de 1944).

El Siglo (19 de julio de 1944).

La Nación (10 de junio de 1930).

La Nación (23 de agosto de 1943).

La Nación (24 de agosto de 1943).

La Nación (6 de octubre de 1943).

La Nación (23 de diciembre de 1943).

La Nación (7 de enero de 1944).

La Nación (19 de febrero de 1944).

La Nación (24 de marzo de 1944).

La Nación (6 de junio de 1944).

La Nación (10 de junio de 1944).

Unidad (2da quincena julio 1936). N° 7.

Unidad (2da quincena de agosto 1936). N° 8.

Unidad (19 de agosto de 1937). N° 11.

Unidad (14 de octubre de 1937). N° 17.

Unidad (noviembre de 1944). N° 54.

UPCH (1935). N° 1.

UPCH (1936). N° 6.

UPCH (1936). N° 7.

UPCH (1936). N° 9.

UPCH (1938). N° 23.

UPCH (1938). N° 26.

UPCH (1942). N° 41.

UPCH (1944). N° 45.

Fuentes secundarias

Centro Latinoamericano de Demografía, Chile. XI Censo de población. [1940] (1972). Recopilación de cifras publicadas por la Dirección de Estadísticas y Censos (Santiago: CELADE, 1972), 12-13, pp. 567-568.

Franko, H. (1943). Acción Nacional contra el analfabetismo. Revista Educación 14, pp. 1-6.

Henríquez Vázquez, R. (2015). En estado sólido. Política y politización en la construcción estatal en Chile 1920-1950. Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile.

Moulian, T. (1981). Desarrollo político y estado de compromiso. Corporación de Investigaciones Económicas para Latinoamericana.

Pérez Navarro, C. (2022). Escuelas, proyecto social colectivo y renovación pedagógica: la experiencia de las Brigadas de Pequeños Maestros (Chile, 1929-1930). Espacio, Tiempo y Educación, 9(2), pp. 81-102.

Pérez Navarro, C. & Ibaceta, I. (2024). Infancias campesinas e Infancias Urbanas. Un acercamiento desde los silabarios ´Mi tesoro’ y ´Mi tierra´. Social and Education History, 13(1), pp. 58-79.

Reyes Campos, N. (2022). El pan de cada día. Salarios diarios y la distribución de las ganancias del crecimiento durante la industrialización en Chile, 1929-1975. Historia, 55(1), pp. 259-294.

Unión de profesores de Chile. (1943). Silabario democrático. UPCH.

Unión de Profesores de Chile. (1944). IV Conferencia. Educación y cultura al servicio de la democracia. UPCH.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.