Immersive technologies and scientific communication: considerations from the development of a 360° tour through La Candelaria Cave (Dpto. Ancasti, Catamarca)
DOI:
https://doi.org/10.31048/1852.4826.v17.n1.43413Keywords:
Rock art, 360° virtual tour, Immersive technologies, Communication of science, El Alto-Ancasti MountainAbstract
In recent years, mass media and digital devices have reshaped the practices of scientific communication on a global scale, introducing new strategies for transmitting the academic knowledge. This work reviews an application experience of immersive technology in the public communication of an archaeological rock art site in the El Alto-Ancasti Mountain (Catamarca, Argentina). These exceptional rock paintings have been investigated since the 1980s. However, much of this knowledge remains within the academic spheres, presented in formats that are not easily accessible to many people. With the aim of introducing this rock shelter and its academic knowledge to diverse audiences, we set out to develop a virtual, interactive and immersive tour that is freely and openly accessible. Reflecting on the challenges faced during its production, we will revise the opportunities, advantages and limitations that the application of immersive technologies presents for scientific communication in archaeology. The conclusions of this work underscore the importance of incorporating stages of maintenance and feedback of the generated resource to promote its impact on society.
Downloads
References
Blanco-Pons, S., Carrión-Ruiz, B. y Lerma, J. L. (2016). Review of Augmented Reality and Virtual Reality Techniques in Rock Art. En Proceedings of the 8th International Congress on Archaeology, Computer Graphics, Cultural Heritage and Innovation «ARQUEOLÓGICA 2.0», (pp. 176-183). Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. doi: 10.4995/arqueologica8.2016.3561
Blanco-Pons, S., Carrión-Ruiz, B., Lerma, J. L. y Villaverde, V. (2019). Design and implementation of an augmented reality application for rock art visualization in Cova dels Cavalls (Spain). Journal of Cultural Heritage, 39, 177-185. doi: 10.1016/j.culher.2019.03.014
Castelfranchi, Y. y Fazio, M. E. (2020). Comunicación de la ciencia en América latina: Construir derechos, catalizar ciudadanía. En El estado de la ciencia. Principales Indicadores de Ciencia y Tecnología Iberoamericanos / Interamericanos, (pp. 145-156). Montevideo: Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología -Iberoamericana e Interamericana- (RICYT). https://www.ricyt.org/wp-content/uploads/2021/11/El-Estado-de-la-Ciencia-2021.pdf
Castelfranchi, Y. y Fazio, M. E. (2021). Comunicación pública de la ciencia. Montevideo: UNESCO. http://forocilac.org/wp-content/uploads/2021/04/PolicyPapers-CILAC-ComunicacionPublicaCiencia-ES.pdf
Cuauhtémoc Martínez Huerta, J. (2016). Retos y soluciones en el empleo de tecnologías 3D para la divulgación del trono de jaguar de Chichén Itzá. En D. Jiménez-Badillo y M. Gándara Vázquez (Eds.), El patrimonio cultural y las tecnologías digitales. Experiencias recientes desde México, (pp. 168-182). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia. https://www.academia.edu/29034858/Retos_y_soluciones_en_el_empleo_de_tecnolog%C3%ADas_3D_para_la_divulgaci%C3%B3n_del_trono_de_jaguar_de_Chichen_Itz%C3%A1
Cortassa, C. G. (2010). Del déficit al diálogo, ¿y después? Una reconstrucción crítica de los estudios de comprensión pública de la ciencia. Revista CTS, 5(15), 47-72. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132010000200004&lng=es&nrm=iso
Day Pilaría, F., Martínez, M. P. y Auge, M. (2022). Explorando la red social Facebook: una reflexión sobre la comunicación en nuestra práctica arqueológica. Revista del Museo de Antropología, 15(1), 117-126. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v15.n1.34598
De La Fuente, N. y Arrigoni, G. I. (1975). Arte rupestre en la región sudeste de la provincia de Catamarca. Actas Primer Congreso Argentino de Arqueología, 177-203.
Gheco, L. (2020). Una aproximación histórica al arte rupestre prehispánico de la sierra de El Alto-Ancasti (Provincia de Catamarca, Noroeste Argentino). Estudios Atacameños, 65, 263-290. https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2020-0030
Gudemos, M. (2003). ¿Una danza de integración regional en las pinturas rupestres de La Salamanca? Revista Española de Antropología Americana, 33, 83-119.
Gutiérrez De Angelis, M. (2021). Antropología visual expandida: grafismo parietal y realidad mixta en el sitio arqueológico Cueva de las Manos (Argentina). Revista de Antropología Visual, 29, 1-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7865541
Gutiérrez De Angelis, M. (2022). Antropología Visual y Realidad Virtual. De la pantalla a la inmersión. e-imagen Revista 2.0, 9. https://www.e-imagen.net/antropologia-visual-y-realidad-virtual/
Iturbe, A., Cachero, R., Cañal, D. y Martos, A. (2018). Digitalización de cuevas con arte paleolítico parietal de Bizkaia. Análisis científico y divulgación mediante nuevas técnicas de visualización. Virtual Archaeology Review, 9(18), 57-65. https://doi.org/10.4995/var.2018.7579 ©
Izeta, A. D. y Cattáneo, R. (2016). ¿Es posible una arqueología digital en Argentina? Un acercamiento desde la práctica. Humanidades Digitales. Construcciones locales en contexto. Actas del I Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Humanidades Digitales - AAHD, 1, (73–84). https://www.aacademica.org/aahd2016/15
Landino, M., Ahets Etcheberry, E., Gheco, L., Gastaldi, M. R., Tascon, M., Quesada, M. y Marte, F. (2023). De las huellas a las técnicas: un abordaje experimental de las formas de aplicación de las pinturas rupestres de La Candelaria (Catamarca). Relaciones, 48(Especial 1), 307-331. https://doi.org/10.24215/18521479e058
Ledesma Bouchan, P. (2016). El uso de nuevas tecnologías para la visita a sitios arqueológicos. Una propuesta para Tlatelolco. En D. Jiménez-Badillo y M. Gándara Vázquez (Eds.), El patrimonio cultural y las tecnologías digitales. Experiencias recientes desde México, (pp. 202-215). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Llamazares, A. M. (1999). Arte rupestre de la cueva La Candelaria, Provincia de Catamarca. Publicaciones. Arqueología, 50, 1-26.
Manovich, L. (2006). 1. ¿Qué son los nuevos medios? En El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital, (pp. 3-27). Buenos Aires: Paidós.
Miller, S. (2001). Public understanding of science at the crossroads. Public Understanding of Science, 10(1), 115-120. https://doi.org/10.3109/a036859
Quesada, M., Zuccarelli Freire, V., Gheco, L., Gastaldi, M., Boscatto, S. y Moreno, E. (2016). Paisaje y experiencia en Oyola a finales del primer milenio D.C. (Dpto. El Alto, Catamarca). Comechingonia. Revista de Arqueología, 20(2), 13–42. https://doi.org/10.37603/2250.7728.v20.n2.18043
Quesada, M., Gastaldi, M. y Granizo, G. (2012). Construcción de periferias y producción de lo local en las cumbres de El Alto-Ancasti. Relaciones de La Sociedad Argentina de Antropología, 37(2), 435–456. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/25717
Raggi Lucio, E. (2016). Espacios virtuales para la difusión del patrimonio cultural. El factor usuario en el desafío de los entornos virtuales. En D. Jiménez-Badillo y M. Gándara Vázquez (Eds.), El patrimonio cultural y las tecnologías digitales. Experiencias recientes desde México, (pp. 90-105). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Rua, H. y Alvito, P. (2011). Living the past: 3D models, virtual reality and game engines as tools for supporting archaeology and the reconstruction of cultural heritage - the case-study of the Roman villa of Casal de Freiria. Journal of Archaeological Science, 38(12), 3296-3308. doi: 10.1016/j.jas.2011.07.015
Segura, A. (1971). Pictografías de Catamarca. Boletín Junta de Estudios Históricos de Catamarca, IX, 11-33.
Segura, A. (1988). El Arte Rupestre del Este de Catamarca. Las Pictografías de la Candelaria. Dpto. Ancasti, Provincia de Catamarca. San Fernando del Valle de Catamarca: Editorial Universitaria, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Catamarca.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eugenia Inés Ahets Etcheberry, Matías Landino, Lucas Gheco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this Journalaccept the following terms:
a. Authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (Licencia de reconocimiento de Creative Commons) that allows third parties to share the work as long as its author and his first publication in this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the version of the published work (eg, deposit it in an institutional electronic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work on the Internet (eg in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Effect of Open Access - El efecto del acceso abierto)