Challenges and perspectives for Higher Education in Paraguay in a post-pandemic scenario

Authors

  • Carmiña Soto Universidad Nacional de Asunción

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n2.34111

Keywords:

pandemic, opportunity, Higher Education

Abstract

The COVID-19 Pandemic that the whole world is facing will leave unprecedented consequences
in all sectors of society, which will force us to reinvent ourselves. Therefore, the triggering question on which
this essay was about was: education in general and higher education in particular, what challenges and
perspectives must they face in order to adapt to the emerging normality? The methodology responds to a
scientific essay, as an attempt to approach of the problem posed, where personal expression is used the
methodology responds to a scientific essay, as an attempt to approach of the problem posed, where personal
expression is used. In this context, five challenges are addressed: (1) rethinking the Vision and Mission of
postgraduate programs, (2) implementing disruptive innovations, (3) evaluating the new face-to-face, (4)
broadening the view and conceiving postgraduate education as a system and, (5) revalue and institutionalize
human talent. Undoubtedly, the quality and quantity of public policies that are designed and implemented will
make the difference between an educational community that is resilient to the post-crisis and one that is not,
where the role of teachers, as well as decision makers will be fundamental.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agundez, M. (2009). Introducción a la sociología (IV): Herbert Spencer y la supervivencia del más apto. Revista Libertalia. Recuperado de https://www.revistalibertalia.com/single-post/2019/12/14/Herbert-Spencer-supervivencia-mas-apto

Azqueta, D. (1994). Valoración Económica de la Calidad Ambiental. Madrid, España: McGraw-Hill.

Banco Mundial. (2020). COVID-19: Impacto en la Educación y Respuestas de Política Pública. Recuperado de https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/33696/148198SP.

pdf?sequence=6&isAllowed=y

Calame, P. (2009). Hacia una revolución de la gobernanza. Santiago de Chile, Chile: LOM Ediciones.

Calderón García, R. y Jiménez Torres, J. A. (2016). Retos y perspectivas de los postgrados en Jalisco. En M. Vergara Fregoso y R. Calderón García (Coord.), Procesos de formación y asesoría en programas de posgrado en educación en Latinoamérica (pp. 63-78). México: Universidad de Guadalajara

Calle, G.Y. y Sánchez, J.A. (2017). Influencia de los entornos personales de aprendizaje en las habilidades metacognitivas asociadas a la escritura digital. Entramado, 13 (1), 1-24.

Castañeda, L. (2020). Académica española reflexionó sobre los retos para la universidad en la post pandemia. Ponencia presentada en ocasión de las celebraciones por los 81 años de la Universidad Nacional de Cuyo. Argentina: Universidad de Cuyo. Recuperado de http://www.uncuyo.edu.ar/prensa/academica-espanola-reflexiono-sobre-los-retos-para-la-universidad-en-la-post-pandemia

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2010). Espacios iberoamericanos: vínculos entre universidades y empresas para el desarrollo tecnológico. Santiago de Chile, Chile: CEPAL

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19. Efectos económicos y sociales. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/6/S2000264_es.pdf

Duarte de Krummel, M. (2018). Las universidades del Paraguay y su influencia en la transformación social. Revista Científica de la UCSA, 5 (3), 64-68.

Dávalos, L. A. (2017). El estado de la ciencia en Paraguay. España: Universidad Politécnica de Valencia.

Florida, R. (2010). La clase creativa. La transformación de la cultura del trabajo y el ocio en el siglo XXI. Barcelona, España: Paidós

Ganga-Contreras, F. y Nuñez-Mascayano, O. (2018). Gobernanza de las organizaciones: Acercamiento conceptual a las instituciones de Educación Superior. Revista Espacios, 39 (17), 1-9.

Herrera E.; Bonilla, H. y Molina, L.F. (2013). Ciudades creativas: ¿paradigma económico para el diseño y la planeación urbana? Revista Bitácora Urbano Territorial, 22 (1), 11-20.

Jaramillo Ríos, S; Mendoza VM. (2004). Guía para la Elaboración de Ensayos de Investigación. Razón y Palabra, 41(1). Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n41/

index.html

Martínez, J. (2020). No aprender sale muy caro. Newsletter Nowledge Works. Recuperado de http://knowledgeworks.cl/wp-content/uploads/2020/10/newsletter_174.htm

Núñez, R. (2019). ¿Porqué no prospera la innovación en América Latina? Esglobal. Recuperado de https://www.esglobal.org/por-que-no-prospera-la-innovacion-en-america-latina/emprendedores

Rama, C. (2007). Los postgrados en América Latina y el Caribe en la sociedad del conocimiento. México DF, México: Unión de Universidades de América Latina y El Caribe.

Ramió, C. (2020). Aparatos estatales innovadores. La insoportable levedad de la innovación pública: una diáspora. Boletín TOP, (21). Recuperado de http://www.top.org.ar/ECGP/

FullText/000020/20314.pdf?utm_source=sendinblue&utm_campaign=Boletn_TOP_N_21_Octubre_2020&utm_medium=email

Vidal, M., Carnota, O. y Rodríguez, A. (2019). Tecnologías e innovaciones disruptivas. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(1), 1-13

Downloads

Published

2021-07-25

How to Cite

Challenges and perspectives for Higher Education in Paraguay in a post-pandemic scenario. (2021). Integración Y Conocimiento, 10(2), 255-263. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n2.34111

Similar Articles

11-20 of 179

You may also start an advanced similarity search for this article.