UNIVERSITY POLITICS, MANAGMENT AND PLANNING IN THE PANDEMIC. THE CASE ON UNICEN
Keywords:
University; Planning; Post PandemicAbstract
This article aims to continue the analyzes that we have been carrying out since the first year of the pandemic, recovering the contributions of references from the field of Situational Strategic Planning (PES) and higher education, in addition to systematizing documents and regulations of the National Interuniversity Council (CIN), of the Ministry of Education of Nation (ME) and from the Secretariat of University Policies (SPU) issued during the health emergency, a set of considerations are made explicit about the characteristics that the Argentine university system acquired, particularly at the National University of the Center of Province of Buenos Aires (UNICEN), in relation to the strategies and planning actions that its managers carried out to address the contingency. In this way, based on the same methodology and maintaining the axis of analysis described, the purpose of this document is to identify continuities and ruptures in the so-called “return to face-to –face” and, in the transition to the post-pandemic. To this end, the following questions are raised: ¿What were those responses in terms of university regulations and provisions to face the progressive return to in-person attendance in a pandemic context? ¿Were they reactive or planned responses? ¿What place does planning occupy in national universities, specifically in UNICEN, to be able to face this transition?
Downloads
References
Buchbinder, P. (2020). El sistema universitario argentino: una lectura de sus transformaciones en el largo plazo (1983-2015) Revista de la Educación Superior; 193 (49), 4-2020, 45-64. Recuperado de https://doi.org/10.36857/resu.2020.193.1026.
CONEAU. Ministerio de Educación. (2000) Informe Final Evaluación Externa de la UNCPBA. Bs. As.
CONEAU. (2022). Informe de Evaluación Externa Informe Final de Evaluación Externa de la UNCPBA. Recuperado de https://www.unicen.edu.ar/sites/default/files/Informe
%20Final%20UNICEN%20%20Evaluaci%C3%B3n%20Institucional%20CONEAU.pdf
CIN. Comisión de Asuntos Académicos. Resolución Comité Ejecutivo N°1567. 9 de diciembre de 2020.
CIN. Comisión de Asuntos Académicos. Resolución del Comité Ejecutivo N°1578. 9 de diciembre de 2020.
CIN. Comisión de Asuntos Académicos. Resolución del Comité Ejecutivo N°1655. 12 de diciembre de 2021.
CIN. Comisión de Asuntos Académicos. Resolución del Comité Ejecutivo N°1716. 10 de agosto de 2022.
CIN. Comisión de Asuntos Académicos. Resolución del Comité Ejecutivo N°1177. 8 de septiembre de 2022.
CIN. Comisión de Planeamiento. Acuerdo Plenario N 1139. 26 de junio de 2021.
CIN. Comisión de Planeamiento. Acuerdo Plenario N 1158. 14 de diciembre de 2021.
Diario El Eco de Tandil. (9 de noviembre de 2020). La Universidad y sus acciones de Investigación y desarrollo frente al COVID-19. https://www.eleco.com.ar/la-ciudad/la-universidad-y-sus-acciones-de-investigacion-y-desarrollo-frente-al-covid-19/
Di Marco, M. C. (2020). Políticas universitarias, gestión y planeamiento en tiempos de pandemia. Algunas consideraciones sobre el caso de la UNICEN. ¿Soluciones planificadas o de emergencia? Revista de Educación Superior del Sur Global, RESUR, Número Especial. 9(10), 117-142. Recuperado de https://www.iusur.edu.uy/publicaciones/index.php/RESUR/article/view/115
Hammond, F. (2020). La agenda de políticas universitarias durante el gobierno de Cambiemos. ¿Convergencia o divergencia con el proceso de mercantilización de la educación? Revista de Educación. Año XI(20). Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/4164/4127.
Illescas, N. (2019). Análisis del Planeamiento en las Universidades Nacionales en Argentina. El caso del Plan de Desarrollo Institucional 2010- 2019 de la Universidad Nacional del Litoral. (Tesis de maestría). Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, Argentina. Recuperado de https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8443/bitstream/handle/11185/1028/Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
López, E. (2017). Universidad Pública e Inclusión. La incidencia del Programa de Becarios Ingresantes en jóvenes de condiciones desfavorables, primera generación de universitarios. (Tesis de maestría). Recuperado de http://hdl.handle.net/11086/6345.
Marquina, M. y Chiroleu, A. (2015). Dossier “¿Hacia un nuevo mapa universitario? La ampliación de la oferta y la inclusión como temas de agenda de gobierno en Argentina”. Propuesta Educativa, 1(43),7-16. Recuperado de https://assets.una.edu.ar/files/file/rectorado/2017/cino/2018-re-cino-fase-1-talento-u3-marquina-chiroleu-ok.pdf.
Matus, C. (1987) Política, planificación y gobierno. Caracas, Venezuela: Fundación ALTADIR/ (ILPES, OPS).
Matus, C. (1998) Guía de PES. Teorías y Ejercicios. Caracas, Venezuela: Fundación ALTADIR.
Ministerio de Educación. Resolución N°242. “Consejo Asesor para la Planificación del Regreso Presencial a las Aulas - Crease”. Boletín Oficial. 29/05/2020.
Ministerio de Educación. Resolución N°1084. “Protocolo marco y lineamientos generales para el retorno a las actividades académicas presenciales en las universidades e institutos universitarios concertado entre el ministerio de educación, el CIN y CRUP”. Boletín Oficial 8/8/2020.
Ministerio de Educación. Decisión Administrativa 1995. “La reanudación de las actividades académicas presenciales en Universidades e Institutos Universitarios será decidida por las autoridades provinciales y de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires.” Boletín Oficial 5/11/2020.
Ministerio de Educación. Resolución N° 3043. “Retorno a la presencialidad plena y cuidada de las instituciones universitarias. Deja sin efecto la Res. 1084/2021”. Boletín Oficial 5/10/2021.
Ministerio de Educación. Secretaría de Políticas Universitarias. Resolución 122. “Plan VES - Plan De Virtualización De La Educación Superior - Universidades Nacionales”. Boletín Oficial 25/9/2020.
Ministerio de Educación. Secretaría de Políticas Universitarias. Resolución N° 72. “Puesta en marcha PlanVES II: Plan de Virtualización de la Educación Superior 2021”. Boletín Oficial 25/6/2021.
Ministerio de Educación. Secretaría de Políticas Universitarias. Resolución N°350. “Puesta en marcha y Asignación de Fondos “Plan VES III: Plan de Virtualización de la Educación Superior 2022”. Boletín Oficial 24/8/2022.
Mollis, M. (2019). Tendencias universitarias argentinas (2003-2015) En Dossiê – Fronteiras Da Universidade Contemporânea: Interpelando Políticas e Práticas em Contextos Emergentes. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, 35(75)31-59. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0104-4060.66010.
OEI. (2022). Informe Diagnóstico sobre la educación superior y la ciencia post COVID-19 en Iberoamérica. Perspectivas y desafíos de futuro.
Stubrin, A. La cuadratura del círculo de la política universitaria: propuestas para abordar el desafío Marquis, C. (Ed.), La Agenda Universitaria III. Propuestas de políticas y acciones. (2017) (pp. 125-166). Buenos Aires, Argentina: Colección de Educación Superior.
Suasnábar, C. (2018). ”Un mapa de la Universidad Latinoamericana hoy. A dos años de la CRES 2018 y frente a los desafíos de la pandemia”. Trabajo presentado en PRIU. (Plataforma Regional de Integración Universitaria). Jornada Internacional.
Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires. (2018) Proyecto de Desarrollo Institucional. Tandil, Bs. As. Recuperado de https://www.unicen.edu.ar/sites/default/files/PDI%20con%20Anexos.pdf
Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires. (2017). Informe de Autoevaluación. Recuperado de https://www.unicen.edu.ar/sites/default/files/DOCUMENTOFINAL.pdf
Victoriano Ramirez, l. (2017). Políticas universitarias en el siglo XXI: El debate hacia políticas de Estado en México. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1(1), 75-90. 2017 Universidad Cesmag. Recuperado de https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010105
Zelaya, M. y otros. (2022). Proyecto de investigación: “La educación superior argentina en el contexto latinoamericano durante el primer cuarto del Siglo XXI. Políticas públicas e institucionales, gobierno, gestión y planeamiento: actores y territorios”. Cód. 03/ D332. FCH. UNICEN. Tandil, Argentina
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Integración y Conocimiento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. Authors shall retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which shall simultaneously be subject to the Creative Commons License of Recognition which allows third parties to share the work as long as its author is indicated and its first publication is this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) after publication of the article, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access).