Another Modernity is Possible: Arguedas and Andean Heterogeneity
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v13.n22.39348Keywords:
Modernity, José María Arguedas, Indigenism, migrationAbstract
José María Arguedas’ literary oeuvre is usually studied as part of the Indigenist movement. This means, as Antonio Cornejo Polar has explained, a relationship with a rural Andean referent. However, several of his works, and notoriously his posthumous novel El zorro de arriba y el zorro de abajo, show a displacement to urban settings, thus expressing a central process in Peruvian society, the trajectory of the migrant subject. Arguedas’ oeuvre does not represent an archaic utopia (as Vargas Llosa supposed), on the contrary, it implies a complex dialogue with Modernity.
Downloads
References
Arguedas, J. M. (1983). Obras completas. Lima: Editorial Horizonte, 5 tomos.
Arguedas, J M. (2012). Obra antropológica. Lima: Editorial Horizonte, 7 tomos.
Bajtín, M. (1982). La novela de educación y su importancia en la historia del realismo. En Autor Estética de la creación verbal (pp. 200-247). México: Siglo XXI.
Bajtín, M. (1986). Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica.
Bloch, E. (1989). The Utopian Function of Art and Literature. Selected Essays. Cambridge, Massachusets: The MIT Press.
Cornejo Polar, A. (1973). Los universos narrativos de José María Arguedas. Buenos Aires: Losada.
Cornejo Polar, A. (1978). El indigenismo y las literaturas heterogéneas: su doble estatuto socio-cultural. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 7-8, 7-21.
Cornejo Polar, A. (1979) Hipótesis sobre la narrativa peruana última. Hueso Húmero 3, 45-64.
Cornejo Polar, A. (1980). Literatura y sociedad en el Perú: la novela indigenista. Lima: Lasontay.
Cornejo Polar, A. (1994). Escribir en el aire. Ensayo sobre la heterogeneidad socio-cultural en las literaturas andinas. Lima: Horizonte.
Cornejo Polar, A. (1995). Condición migrante e intertextualidad multicultural: el caso de Arguedas. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 42, 101-109.
Cornejo Polar, A. (1996). Una heterogeneidad no dialéctica: sujeto y discurso migrantes en el Perú moderno. Revista Iberoamericana 176-177, 837-844.
Eco, U. (1985). Obra abierta. México: Origen/Planeta.
Eco, U. (1993). Las poéticas de Joyce. Barcelona: Lumen.
Escajadillo, T. (1994). La narrativa indigenista peruana. Lima: Amaru Editores.
Espezúa, D. (2018). Perú chicha. Lima: Planeta.
García-Bedoya M., C. (2011). La recepción de la obra de José María Arguedas. Reflexiones preliminares. Letras 82 (117), 83-93.
García-Bedoya M., C. (2021). Respuesta arguediana a una pregunta vargasllosiana. El espía del Inca de Rafael Dumett. Letras 92 (135), 215-218.
Lienhard, M. (1981). Cultura popular andina y forma novelesca. Zorros y danzantes en la última novela de Arguedas. Lima: Latinoamericana Editores – Tarea.
Mamani, M. (2011). José María Arguedas. Urpi, fieru, qori, sonqoyki. Estudio sobre la poesía de Arguedas. Lima: Ediciones Copé – Petroperú.
Martin, G. (1989). Journeys through the Labyrinth. Londres/Nueva York: Verso.
Matos Mar, J. (1984). Desborde popular y crisis del Estado. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Quijano, A. (1980). Dominación y cultura. Lo cholo y el conflicto cultural en el Perú. Lima: Mosca Azul.
Quijano, A. (2003). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. En E. Lander (comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 201-246). Buenos Aires: CLACSO – UNESCO, Unidad Regional de Ciencias Sociales y Humanas para América Latina y el Caribe.
Rama, A. (1982). Transculturación narrativa en América Latina. México: Siglo XXI.
Ricoeur, P. (1986). Du texte à l’ action. Essais d’ herméneutique II. París: Seuil.
Steiner, G. (1959). Tolstoy or Dostoevski. An Essay in Contrast. Londres: Faber and Faber.
Vargas Llosa, M. (1996). La utopía arcaica. José María Arguedas y las ficciones del indigenismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).