Cuban culture in the '80s. A discussion on the contributions of Rafael Rojas
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n26.47343Keywords:
Cuba, 1980s, perestroika, soviet cinema, rock & popAbstract
In Tumbas sin sosiego, Rafael Rojas proposes an interpretation of the 1980s and 1990s Cuban culture based on two central ideas: 1) the government moves from totalitarianism to authoritarianism, and 2) the main ideas of postmodernism are incorporated in cultural field. In this paper I propose to examine this proposal, focusing on the 1980s. From my point of view, Rojas' interpretation is enlightening, but the way in which he reads the cultural dynamics of the 1980s deserves a revision. Rojas claims that the government imposed restrictions on the circulation of the ideas of perestroika and glasnost; however, until mid-1989, these ideas circulated fluently in the periodical and cultural press. To prove this, in the beginning of this paper I describe and analyze fragments of the press in which the circulation of these ideas is evidenced. In the second part, I examine the exhibition of Soviet glasnost films in Cuba. The hypothesis of this paper is that in the 1980s the public sphere is interested in both American and Soviet ideas, aesthetic devices and discussions, and is itself in an intense process of discussion about the ways of understanding art, literature and the ways of articulating socialism with the new reality.
Downloads
References
Abuladze, T. (Dir.) (1984). Arrepentimiento. URSS: Qartuli Telepilmi.
Baña, M. (2021). Quien no extraña el comunismo no tiene corazón. De la disolución de la Unión Soviética a la Rusia de Putin. Buenos Aires: Crítica.
Cordovez, R. (1987). Elem Klimov. Luz verde al talento. Bohemia 79 (33), 13.
Eagleton, T. (1999). La función de la crítica. Barcelona: Paidós.
Fernández Batista, F. (2021) Crónica de un derrumbe: el colapso del “socialismo real” en la prensa escrita cubana (1985-1992). La Habana: Universidad de La Habana.
Foucault, M. (1998). La inquietud de sí. Buenos Aires: Siglo XXI.
Foucault, M. (1999). Las palabras y las cosas. México: Siglo XXI.
García Luis, J. (2014). Revolución, socialismo, periodismo. La prensa y los periodistas cubanos ante el siglo XXI. La Habana: Pablo de la Torriente.
González Bello, M. (1987). Shajnazarov, el mensajero. Bohemia 79 (46), 6-7.
Groys, B. (2003). Obra de arte total Stalin. Barcelona: Pre-textos.
Groys, B. (2015). La posdata comunista. Buenos Aires: Cruce.
Informe central. III Congreso del Partido Comunista de Cuba (1986). La Habana: Empresa Poligráfica del CC del PCC. Recuperado de: https://www.pcc.cu/3er-congreso-del-pcc
Kagarlitsky, B. (2006). Los intelectuales y el estado soviético de 1917 al presente. Buenos Aires: Prometeo.
López Morales, E. (1987). ¿Cine Verdad? El Caimán Barbudo 21 (241), 4-7.
Marrero, J. (2018). Dos siglos de periodismo. Momentos, hechos y rostros. La Habana: Pablo de la Torriente.
Miranda Parrondo, Mauricio (2003). Estado y política económica para el desarrollo de la economía cubana en las condiciones de la globalización. En M. de Miranda Parrondo (comp). Cuba: reestructuración económica y globalización. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana de Cali.
Muguiro, C. (2015a). Andréi Tarkovski y “Los españoles”. Cuadernos Hispanoamericanos, 777, 21-41.
Muguiro, C. (2015b). Kinofikatsia cubana y sus fantasmas. Inventario de la presencia (y de la ausencia) del cine soviético en las pantallas de Cuba (1961-1991). Kamchatka, 5, 261-293.
Panfilov, G. (1979). Tema. URSS: Mosfilm.
Pequeño diccionario de la “perestroika” (5 de febrero de 1988). Boehmia, 80 (6), 74-76.
Petrosyan, G. (1987). ¿Qué significa la renovación en la cultura soviética? Bohemia 79 (37), 13-14.
Plasencia, A. (1987). Con los ojos abiertos. Bohemia 79 (47), 6-7.
Podnieks, J. (1986) ¿Es fácil ser joven? URSS: Rigas Kinostudija.
Rama, A. (2007). Transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires: El Andariego.
Rojas, R. (2006). Tumbas sin sosiego. Barcelona: Anagrama.
Rojas, R. (2009). El estante vacío. Literatura y política en Cuba. Barcelona: Anagrama.
Rojas, R. (2015). Historia mínima de la Revolución cubana. México/Barcelona: Turner/El Colegio de México.
Rojas, R. (2023). Breve historia de la censura. Rialta Ediciones.
Shakhnazarov, K. (1987). El mensajero. URSS: Mosfilm.
Tarkovski, A. (1975). El espejo. URSS: Mosflim.
Tratado de amistad y cooperación entre la República de Cuba y la Unión de Repúblicas Socialistas Soviéticas (7 de abril de 1989). Bohemia 81 (14), 28-29.
Vasco, J. E. (1987). Geografía poética. Un recorrido poético por las quince repúblicas de la URSS. La Gaceta de Cuba, noviembre-diciembre, 22-23.
Vasco, J. E. (1987). Los niños de Arbat. La Gaceta de Cuba, noviembre-diciembre, 29-31.
Williams, R. (1997). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.
Zizek, S. (2005). El sublime objeto de la ideología. Buenos Aires: Siglo XXI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).