Sobre las ficciones orientadoras que subyacen a la construcción discursiva de lo propio
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v1.n1.8197Keywords:
identity, representation, discourse, fiction, literatureAbstract
As Altamirano contends in “The foundation of the literature Argentina”, the debate is installed on the Centenary of the value of Hernandez's Martin Fierro says one intellectual problems beyond the scope of letters and ends to build a national identity whose legitimacy was in the past but projected its meaning on the present and even into the future. Identity made the figure of the gaucho as a social-outcast until his disappearance, which becomes the paradigm of national opposition to immigrants perceived by the elites of that time as an anarchic factor and a threat to social harmony. Thus, it is proposed to develop in this essay relates not so much with the new feature provided with the gaucho culture during the Centennial but with aspects for understanding the effectiveness of a typical institutional representation naturalizes itself as opposed to the alien that is projected into our present, to the point of making the text of Hernandez in the most important work of literature in Argentina and, therefore, a required reading in our culture. This fact is connected with another problem that we will also consider: the tensions involved in the processes of production, reception and legitimation in the literature, mainly in those authors in where there is a relationship of alienation with respect to our language mother.
Downloads
References
Altamirano, Carlos (1997) “La fundación de la literatura argentina”. En: Carlos Altamirano – Beatriz Sarlo, Ensayos Argentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Ariel, Buenos Aires, pp. 201-208.
Altamirano, Carlos (director) (2002) Términos críticos de sociología de la cultura. Paidós, Buenos Aires.
Altamirano, Carlos- Sarlo, Beatriz (1980) Conceptos de sociología literaria. CEAL, Buenos Aires.
------(1997) Ensayos Argentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Ariel, Buenos Aires.
Díaz, Claudio (2009) Variaciones sobre el ser nacional. Una aproximación sociodiscursiva al folklore argentino. Recovecos, Córdoba.
Echeverría, Esteban (1999) La cautiva / El matadero. Emecé, Buenos Aires.
Hernández, José (1994) Martín Fierro. Edicomunicación, Barcelona.
Lafleur, Héctor; Provenzano, Sergio y Alonso, Fernando (2006) Las revistas literarias argentinas (1893-1967). El 8vo loco, Buenos Aires.
Ludmer; Josefina (1988) El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Sudamericana, Buenos Aires.
Piglia, Ricardo (1993) “¿Existe la literatura argentina?”. En: Crítica y Ficción. Siglo Veinte, Buenos Aires.
Prieto, Adolfo (1988) El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Sudamericana, Buenos Aires.
Prieto, Martín (2006) Breve historia de la literatura argentina. Taurus, Buenos Aires.
Romero, José Luis (2008) Breve historia de la Argentina. FCE, Buenos Aires.
Sarlo, Beatriz (1997) “Vanguardia y criollismo: la aventura de Martín Fierro”. En: Carlos Altamirano – Beatriz Sarlo, Ensayos Argentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Ariel, Buenos Aires, pp. 211-260.
Sarmiento, Domingo (2007) Facundo. Centro Editor de Cultura, Buenos Aires.
Shumway, Nicolás (2005) La invención de la Argentina. Emecé, Buenos Aires.
Tarcus, Horacio (editor) (2009) Cartas de una hermandad. Leopoldo Lugones, Horacio Quiroga, Ezequiel Martínez Estrada, Luis Franco, Samuel Glusberg. Emecé, Buenos Aires.
Terán, Oscar (2000) Vida intelectual en el Buenos Aires fin-de-siglo (1880-1910). FCE, Buenos Aires.
Viñas, David (1982) Literatura argentina y realidad política. CEAL, Buenos Aires.
Viñas, David (director) (2007) La década infame y los escritores suicidas (1930-1943). Literatura argentina siglo XX. Compilado por María Pía López, Paradiso-Fundación Crónica General, Buenos Aires.
------(director) (2006) Yrigoyen entre Borges y Arlt (1916-1930). Literatura argentina siglo XX. Compilado por Graciela Montaldo, Paradiso-Fundación Crónica General, Buenos Aires.
Williams, Raymond (1980) Marxismo y literatura. Península, Barcelona.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).