Overflows of phonetics in the cultural field: Thomas Mann y G. Bernard Shaw

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v16.n26.47189

Keywords:

phonetics, Thomas Mann, Bernard Shaw, Duddenbrook, Pygmalion

Abstract

The article offers a reflection on the origins and rise of studies in phonetics and phonology in Europe in relation to the journey of two capital texts that testify to the overflow into the cultural field of specific concepts about pronunciation and accent linked to the structuring of social categories. The Buddenbrooks of Thomas Mann and Pygmalion of George Bernard Shaw articulate specific knowledge of linguistics with the scheme of social subalternizations and present worlds crossed by prejudices and perceptions of the other's language as a treasure or cultural capital to be possessed or dispossessed in a scheme of social and economic power in permanent movement.

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Author Biography

  • María Celina Ortale, Universidad Nacional de La Plata

    María Celina Ortale. Profesora, Licenciada y Doctora en Letras por la FAHCE-Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Desde 2001 trabaja en la cátedra de Filología Hispánica de la misma facultad donde actualmente se desempeña como Profesora Adjunta Ordinaria especializada en crítica genética y archivo. Su Tesis Doctoral fue dirigida por Élida Lois y se encuentra publicada on line en el sitio de memoria académica de la FAHCE. Es investigadora del IdIHCS desde donde ha publicado como Editora Científica las Obras Completas de José Hernández en 7 tomos (2018 IdIHCS-EDUVIM) y actualmente se dedica al archivo manuscrito de Joaquín V. González y coordina un grupo de investigación para recopilar las Obras Completas de Benito Lynch.

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Published

2024-12-11

How to Cite

Overflows of phonetics in the cultural field: Thomas Mann y G. Bernard Shaw. (2024). Recial, 15(26), 98-116. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v16.n26.47189

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