Overflows of phonetics in the cultural field: Thomas Mann y G. Bernard Shaw
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v16.n26.47189Keywords:
phonetics, Thomas Mann, Bernard Shaw, Duddenbrook, PygmalionAbstract
The article offers a reflection on the origins and rise of studies in phonetics and phonology in Europe in relation to the journey of two capital texts that testify to the overflow into the cultural field of specific concepts about pronunciation and accent linked to the structuring of social categories. The Buddenbrooks of Thomas Mann and Pygmalion of George Bernard Shaw articulate specific knowledge of linguistics with the scheme of social subalternizations and present worlds crossed by prejudices and perceptions of the other's language as a treasure or cultural capital to be possessed or dispossessed in a scheme of social and economic power in permanent movement.
Downloads
References
Balmori, Diana (1998) Clemente Hernando Balmori: textos de un lingüista, A Coruña, Ediciones Do Castro.
Bourdieu, Pierre (1997) Las Reglas del Arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona, Anagrama.
---------------------- (2002) Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto. Buenos Aires, Editorial Monstressor.
Burke, Peter (1993) Hablar y callar. Funciones sociales del lenguaje a través de la historia, Barcelona, Gedisa.
Culler, Jonathan (1978) Poética estructuralista. El estructuralismo, la lingüística y el estudio de la literatura. Barcelona, Anagrama. Parte Primera “El estructuralismo y los modelos lingüísticos”.
Foucault, Michel (2008) Las palabras y las cosas, Madrid, Siglo XXI, Apartado “Bopp”.
Kurzke, Hermann (2003). Thomas Mann. La vida como obra de arte. Barcelona: Círculo de Lectores/Galaxia Gutenberg.
Lois, Élida (1987) Modelos de cambio lingüístico, Buenos Aires, Informe Conicet.
Mann, Thomas (2008) Los Buddenbrook, Buenos Aires, Edhasa.
-------------------(1922) Buddenbrooks Roman, Frankfurt, Fischer Bücherei.
Shaw, Bernard (1957) Pigmalión en Comedias Escogidas, Madrid, Aguilar, pp. 659-764.
Marshik, Celia (2011) “Parodying the £5 Virgin: Bernard Shaw and the Playing of Pygmalion” en Bloom, Harold. George Bernard Shaw. New Edition. Bloom´s modern critical views. New York, Bloom´s Literary Criticism, pp. 69-86.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).