The Editorial Commitment of Correo del Domingo (1864-1867): Serial Literature and Weekly Illustration
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n26.47369Keywords:
Correo del Domingo, serial literature, illustration, 19th centuryAbstract
In recent years, the Correo del Domingo has drawn increasing attention, mainly because of its illustrated character. Taking up these contributions, this paper proposes to read the weekly periodical from Buenos Aires as an attempt to reproduce the magazine format, which was gaining importance in Europe due to the publications headed by The London Journal (1845-1883), which in Latin America had its continental version in the form of El Correo de Ultramar (1842-1886), a project that José María Cantilo, the Argentine publicist and editor, surely had taken into account when launching his publication. Under the designation of “illustrated literary periodical,” Correo del Domingo started to face competition in the Buenos Aires market of serial literature.
Downloads
References
Amigo, R. (1998). Imágenes de la historia y discurso político en el Estado de Buenos Aires (1852-1862). En Arte Argentino de los Siglos XVIII y/o XIX (pp. 11-57). Buenos Aires: Fundación para la Investigación del arte argentina. Buenos Aires.
Anderson, P. (1991). The Printed Image and the Transformation of Popular Culture, 1790-1860. Oxford: Oxford University Press.
Auza, N. T. (1980). Correo del Domingo (1864-1868) (1879-1880). Estudio e índice general, Revista Histórica N° 5. Buenos Aires: Instituto Histórico de la Organización Nacional.
Brake, L., Demoor, M. (Ed.) (2009). The Lure of Illustration in the Nineteenth Century. Picture and Press. London and New York: Palgrave Macmillan.
Cachin, M. F., Cooper-Richet, D., Parfait, C. et Mollier, J-Y. (Dirs). (2007). Au bonheur du feuilleton. Naissance et mutations d’un genre (Etats-Unis, Grande-Bretagne, XVIIIe-XXe siècles). Paris: CREAPHIS éditions.
Chartier, R. (1994). De la historia del libro a la historia de la lectura. En Libros, lecturas y lectores en la Edad Moderna (pp. 26-45). Madrid: Alianza.
Giunta, R. (1994). Buenos Aires en el Correo del Domingo. Anuario del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, 54 (2). [Buenos Aires: Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño, UBA].
Labra, D. (2022). Un entretenimiento ilustrado. Correo del Domingo (1864-1868) y la consolidación de la prensa ilustrada en Buenos Aires. Quinto Sol, 26, 1, 1-20.
Marini, C. (2017) El patriotismo del Correo del Domingo: ficciones de guerra y soldados. Mediaciones de la comunicación, 12, 2, 73-97.
Martín-Barbero, J. (1991). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona-México: Ediciones G. Gili.
Masan, L. (2019). Imágenes de una ciudad ansiosa. Sensibilidad visual en la prensa porteña de la década de 1860. Anuario del Instituto de Historia Argentina, 19 (2). DOI: https://doi.org/10.24215/2314257Xe096
McKenzie, D. (1986). Bibliography and the Sociology of Texts. London: The British Library.
Meyer, M. (1996). Folhetim. Uma história. São Paulo: Companhia das Letras.
Munilla Lacasa, M. L. y Gluzman, G. G. (2016). Imágenes globales/selecciones locales: las publicaciones periódicas europeas en los diarios porteños. El caso de El Recopilador y Andrea Macaire. En S. Szir (Coord.), Ilustrar e imprimir. Una historia de la cultura gráfica en Buenos Aires, 1830-1930 (pp. 23-52). Buenos Aires: Ampersand.
Pas, H. (2024). El Correo de Ultramar y su impacto editorial en Buenos Aires. Bibliographica, 7, 1, 55-78 [UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliográficas].
Pas, H. (2018). Eugène Sue en Buenos Aires. Edición, circulación y comercialización del folletín durante el rosismo. Varia Historia. 34, 64, 193-225 [Belo Horizonte].
Pas, H. (2013). Edición, compilación y estudio preliminar a El Recopilador. Museo Americano (Antología). Buenos Aires: Ediciones Biblioteca Nacional.
Queffélec-Dumasy, L. (1999). La querelle du roman-feuilleton. Littérature, presse et politique, un débat précurseur (1836-1848). Grenoble : ELLUG.
Queffélec-Dumasy, L. (1989). Le Roman-feuilleton français au XIXe siècle. Paris: PUF.
Roman, C. (2010). La prensa satírica argentina del siglo XIX: palabras e imágenes [Tesis doctoral, Facultad de Filosofía y letras, UBA, 2 volúmenes].
Rubery, M. (2009). The Novelty of Newspapers. Victorian Fiction after the Invention of the News. New York: Oxford University Press.
Szir, S. (2009). De la cultura impresa a la cultura de lo visible. Publicaciones periódicas ilustradas en Buenos Aires en el siglo XIX. En M. Garabedian, L. Miranda y S. Szir Prensa argentina siglo XIX: textos y contextos (pp. 53-84). Buenos Aires: Teseo.
Szir, S. (Coord.). (2016). Ilustrar e imprimir. Una historia de la cultura gráfica en Buenos Aires, 1830-1930. Buenos Aires: Ampersand.
Szir, S. (2013). Reporte documental, régimen visual y fotoperiodismo. La ilustración de noticias en la prensa periódica de Buenos Aires (1850-1910). Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), 3.
Szir, S. (2010). Romanticismo y cultura de la imagen en los primeros periódicos ilustrados en Buenos Aires. El Museo Americano, 1835-1836. Estudios 18:36, 296-322.
Thiesse, A-M. (1984/2000). Le roman du quotidien. Lecteurs et lectures populaires à la Belle Époque. Paris : Éditions du Seuil.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).