Some systemic conditions of university permanence in Córdoba-Argentina.
DOI:
https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48057Keywords:
Systemic conditions. University graduation. Delay in studiesAbstract
This article aims to provide an account of some of the systemic conditions that make it possible for those who are delayed in their studies to remain in the university system, in Córdoba and in Argentina. To this end, the effects of the long-awaited democratisation of university education in the last 25 years are addressed through the indicators of enrolment expansion, national and provincial, graduation, number of universities, teaching positions and dedications, relationship between the mother's educational level and choice of university (public or private), access and graduation by family income per capita and the social space resulting from the inequalities between undergraduate and graduate degrees in Cordoba. The expansion in enrolment had unexpected effects, among them, the growth in the volume of new enrolments and re-enrolments, which has been dizzyingly higher than the number of graduates. In previous publications we have identified the strategies of permanence at this level and characterised them as persistence and substitution strategies. On this occasion, we show some of the conditions associated with substitution strategies, which make it possible to articulate the degrees offered by national universities with those offered by private universities. The results of this work show some dynamics in the university system, highlighting the changes in the composition of enrolment and in the number and type of degrees offered by the state and the private sector, which makes possible the strategies of permanence at the level, especially those of substitution.
Downloads
References
Accinelli, A., Losio, M., y Macri, A. (2016). Acceso, rezago, deserción y permanencia de estudiantes en las universidades del Conurbano Bonaerense: análisis a partir de datos oficiales. Debate universitario, 9(5), 33-52. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/debate-universitario/article/view/12823
Antolin-Solache, A. M., y Giovine M. A. (2021). Estrategias de permanencia e instrumentos de reproducción universitarios en Córdoba, Argentina, 2017, Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), XII(35), 70-90. Recuperadohttps://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1083.
Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterio y bases del gusto. Madrid: Taurus.
Brunner, J. J. (2012). La idea de universidad en tiempos de masificación. Revista iberoamericana de educación superior, 3(7), 130–143. Recuperado de: https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/69
Bracchi, C. (2016). Descifrando el oficio de ser estudiante: entre la desigualdad, la fragmentación y las trayectorias educativas diversificadas. Revista Trayectorias Universitarias, 2(3), 3-14. Fonseca, G., y F. García (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de Educación Superior, 45(179), 25-39. Recuperado de http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/115
García de Fanelli, A. M. (2015). Inclusión social en la Educación Superior Argentina: indicadores y políticas en torno al acceso y la graduación. Social Inclusion in Argentina Higher Education: Indicators and Policies Regarding Access and Graduation. Páginas de Educación, 7(2), 124-151. Recuperado de: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-74682014000200007&script=sci_abstract
García de Fanelli, A. M. (2017). Políticas públicas ante la masificación de la educación universitaria: el reto de elevar la graduación, garantizando la inclusión y la calidad. En C. Marquis. (Ed.) La agenda universitaria III. Propuestas de políticas y acciones, pp. 167-201. Buenos Aires, Argentina: Universidad de Palermo.
Giovine, M., y Antolín Solache, A. (2018, diciembre), Estrategias de permanencia y desigualdad social en estudiantes universitarios de Córdoba-Argentina en la actualidad. Ponencia presentada en las x Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, Argentina. Recuperado de
Gutiérrez, A. B., y Giovine, M. (2017). Access to Higher Education ante the Reproduction of Inequalities in Córdoba, Argentina. Rassegna Italiana di Sociologia, 58(2), 381-417. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/65180
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2003/2023). Recuperado de https://www.indec.gob.ar/indec/web/Institucional-Indec-BasesDeDatos-2
Hobert, R. (2007). La docencia ad honorem en la Universidad de Buenos Aires. VII Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Recuperado de https://cdsa.aacademica.org/000-106/384
Hobert, R. (2012). Homo Ad Honorem. La docencia no remunerada en la Universidad de Buenos Aires. El caso de la Facultad de Ciencias Sociales (1992-2004). (primer volumen). [Tesis doctoral. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales].
López, E. (2014). Universidad Pública e inclusión. La incidencia del Programa de Becarios Ingresantes en jóvenes de condiciones desfavorables, primera generación de universitarios [Tesis de Maestría. Facultad de Ciencias Sociales - Universidad Nacional de Córdoba].
Ortega, L. (2014). Condiciones de trabajo docente y calidad educativa: El problema de los ad honorem en la FCE. [Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas].
Pacenza, M. I., y Echeverría, J. (2017). Sentidos del trabajo académico: sobre la participación ad honorem de estudiantes en actividades académicas. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 14(1), 40-50. Recuperado de: redalyc.org/pdf/4835/483555393004.pdf
Palermo, A. I. (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista Argentina de Sociología, 4(7), 11–46. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/269/26940702.pdf
Perosa, G., y Giovine, M. (2022). South American Youth Facing the Confinement during the SARS-Cov-2 Pandemic. KE Annual Trilingual Review of Social Research - Greece, 12(14), 76-87.
Suasnábar, C., y. Rovelli, L. I. (2016). Ampliaciones y desigualdades en el acceso y egreso de estudiantes a la Educación Superior en la Argentina. Pro-Posições, (27)3, 81-104. Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8648294
Terigi, F. (2008). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de Educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Buenos Aires: Fundación Santillana.
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, (18) 71. Recuperado de: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A3ES.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Integración y Conocimiento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. Authors shall retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which shall simultaneously be subject to the Creative Commons License of Recognition which allows third parties to share the work as long as its author is indicated and its first publication is this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) after publication of the article, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access).