Some systemic conditions of university permanence in Córdoba-Argentina.

Authors

  • Manuel Alejandro Giovine IDH-CONICET, CIFFyH/FCS-UNC
  • Ana María Antolin Solache FCS-UNC, FES-UPC

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48057

Keywords:

Systemic conditions. University graduation. Delay in studies

Abstract

This article aims to provide an account of some of the systemic conditions that make it possible for those who are delayed in their studies to remain in the university system, in Córdoba and in Argentina. To this end, the effects of the long-awaited democratisation of university education in the last 25 years are addressed through the indicators of enrolment expansion, national and provincial, graduation, number of universities, teaching positions and dedications, relationship between the mother's educational level and choice of university (public or private), access and graduation by family income per capita and the social space resulting from the inequalities between undergraduate and graduate degrees in Cordoba. The expansion in enrolment had unexpected effects, among them, the growth in the volume of new enrolments and re-enrolments, which has been dizzyingly higher than the number of graduates.  In previous publications we have identified the strategies of permanence at this level and characterised them as persistence and substitution strategies. On this occasion, we show some of the conditions associated with substitution strategies, which make it possible to articulate the degrees offered by national universities with those offered by private universities. The results of this work show some dynamics in the university system, highlighting the changes in the composition of enrolment and in the number and type of degrees offered by the state and the private sector, which makes possible the strategies of permanence at the level, especially those of substitution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Manuel Alejandro Giovine, IDH-CONICET, CIFFyH/FCS-UNC

    Profesor adjunto a cargo por concurso de la Universidad Nacional de Córdoba Argentina (UNC) en la cátedra de Sociología Sistemática Facultad de Ciencias Sociales y profesor en la cátedra Sociología de la Facultad de Filosofía y Humanidades. Investigador asistente de CONICET en el Instituto de Humanidades - UNC. Ha sido becado para su formación doctoral y posdoctoral por el CONICET. Ha realizado Posdoctorado en el ciclo “La educación en América Latina: políticas, instituciones y procesos educativos” (Centro de Estudios Avanzados-Facultad de Ciencias Sociales-UNC), Doctor en Estudios Sociales de América Latina (CEA-FCS-UNC), Especialista en producción y análisis de información para políticas públicas (CEA-FCS-UNC) y Licenciado en Filosofía (FFyH-UNC). Sus líneas de trabajo abarcan las estrategias educativas de las clases dominantes, la desigualdad educativa, la internacionalización de la educación y del conocimiento científico, la educación comparada y los métodos cuantitativos en investigación educativa

  • Ana María Antolin Solache, FCS-UNC, FES-UPC

    Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Argentina. Sus temas de investigación abarcan la Sociología de la Educación, la Formación Profesional, las trayectorias educativas. Integra el Área Información y Estadística del Ministerio de Educación de la provincia de Córdoba. Se desempeña como Profesora de Metodología de la Investigación y Estadística Aplicada en la Facultad de Salud y Educación de la Universidad Provincial de Córdoba, Argentina. Y como Profesora Asistente de Metodología de la Investigación Social en la Facultad de Ciencias Sociales, UNC, Argentina.

References

Accinelli, A., Losio, M., y Macri, A. (2016). Acceso, rezago, deserción y permanencia de estudiantes en las universidades del Conurbano Bonaerense: análisis a partir de datos oficiales. Debate universitario, 9(5), 33-52. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/debate-universitario/article/view/12823

Antolin-Solache, A. M., y Giovine M. A. (2021). Estrategias de permanencia e instrumentos de reproducción universitarios en Córdoba, Argentina, 2017, Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), XII(35), 70-90. Recuperadohttps://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1083.

Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterio y bases del gusto. Madrid: Taurus.

Brunner, J. J. (2012). La idea de universidad en tiempos de masificación. Revista iberoamericana de educación superior, 3(7), 130–143. Recuperado de: https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/69

Bracchi, C. (2016). Descifrando el oficio de ser estudiante: entre la desigualdad, la fragmentación y las trayectorias educativas diversificadas. Revista Trayectorias Universitarias, 2(3), 3-14. Fonseca, G., y F. García (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de Educación Superior, 45(179), 25-39. Recuperado de http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/115

García de Fanelli, A. M. (2015). Inclusión social en la Educación Superior Argentina: indicadores y políticas en torno al acceso y la graduación. Social Inclusion in Argentina Higher Education: Indicators and Policies Regarding Access and Graduation. Páginas de Educación, 7(2), 124-151. Recuperado de: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-74682014000200007&script=sci_abstract

García de Fanelli, A. M. (2017). Políticas públicas ante la masificación de la educación universitaria: el reto de elevar la graduación, garantizando la inclusión y la calidad. En C. Marquis. (Ed.) La agenda universitaria III. Propuestas de políticas y acciones, pp. 167-201. Buenos Aires, Argentina: Universidad de Palermo.

Giovine, M., y Antolín Solache, A. (2018, diciembre), Estrategias de permanencia y desigualdad social en estudiantes universitarios de Córdoba-Argentina en la actualidad. Ponencia presentada en las x Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, Argentina. Recuperado de

Gutiérrez, A. B., y Giovine, M. (2017). Access to Higher Education ante the Reproduction of Inequalities in Córdoba, Argentina. Rassegna Italiana di Sociologia, 58(2), 381-417. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/65180

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2003/2023). Recuperado de https://www.indec.gob.ar/indec/web/Institucional-Indec-BasesDeDatos-2

Hobert, R. (2007). La docencia ad honorem en la Universidad de Buenos Aires. VII Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Recuperado de https://cdsa.aacademica.org/000-106/384

Hobert, R. (2012). Homo Ad Honorem. La docencia no remunerada en la Universidad de Buenos Aires. El caso de la Facultad de Ciencias Sociales (1992-2004). (primer volumen). [Tesis doctoral. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales].

López, E. (2014). Universidad Pública e inclusión. La incidencia del Programa de Becarios Ingresantes en jóvenes de condiciones desfavorables, primera generación de universitarios [Tesis de Maestría. Facultad de Ciencias Sociales - Universidad Nacional de Córdoba].

Ortega, L. (2014). Condiciones de trabajo docente y calidad educativa: El problema de los ad honorem en la FCE. [Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas].

Pacenza, M. I., y Echeverría, J. (2017). Sentidos del trabajo académico: sobre la participación ad honorem de estudiantes en actividades académicas. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 14(1), 40-50. Recuperado de: redalyc.org/pdf/4835/483555393004.pdf

Palermo, A. I. (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista Argentina de Sociología, 4(7), 11–46. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/269/26940702.pdf

Perosa, G., y Giovine, M. (2022). South American Youth Facing the Confinement during the SARS-Cov-2 Pandemic. KE Annual Trilingual Review of Social Research - Greece, 12(14), 76-87.

Suasnábar, C., y. Rovelli, L. I. (2016). Ampliaciones y desigualdades en el acceso y egreso de estudiantes a la Educación Superior en la Argentina. Pro-Posições, (27)3, 81-104. Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8648294

Terigi, F. (2008). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de Educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Buenos Aires: Fundación Santillana.

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, (18) 71. Recuperado de: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A3ES.pdf

Downloads

Published

2025-01-29

How to Cite

Some systemic conditions of university permanence in Córdoba-Argentina. (2025). Integración Y Conocimiento, 14(1). https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48057

Similar Articles

1-10 of 198

You may also start an advanced similarity search for this article.